Modellbeteckning på Monark Monarped från 1953

Monark Monarped - den första riktiga mopeden. Påståendet var ingen överdrift även om vissa delar som hjul och bromsar kom från cykelvärlden.

Modellbeteckning på Monark Monarped från 1953

Publicerad

Fråga: Hej. Fick en Monark Monarped från 1953 av svärfar. ILO FP 50-motor. Har den en speciell modellbeteckning?

Markus Annerfelt

 

Svar: En Monark Monarped från 1953 har 26-tumshjul och modellbeteckningen M 32. 1954 fick Monarpeden 24-tumshjul och då fick den beteckningen M 35. Monarpeden är en av de första "riktiga" mopederna som dök upp när mopeden kom som företeelse 1952. Även om ramen var cykelliknande så var den konstruerad för att vara en moped – inte en cykel med mopedmotor som exempelvis den första Husqvarna Novolette.

Motorn av fabrikat ILO är rätt speciell då den har kopplingslameller enbart av stål och som dessutom smörjs av oljan i bensinen. Vevhus och kopplingshus är alltså sammanbyggda. På motorns vänstra sida sitter det en avtappningsplugg under kedjedrevet. Den är tänkt att användas om förgasaren har flödat eller om man kört för länge på choken så att lamellerna fått för mycket olja och börjat slira.

I praktiken kommer det inte ut så mycket så om man råkar ut för slirande lameller kan man hälla in någon matsked lacknafta genom detta hål, skruva tillbaka pluggen och därefter rulla mopeden några meter med indragen koppling. Då tvättar naftan bort oljan från lamellerna. Sen tappar man ut naftan genom avtappningspluggen. I övrigt är det en väldigt trevlig moped.

Jim Lundberg

Reklam från 1953.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206