Hur stänger man av motorcykeln?

Det klassiska sättet att stänga av en motor med svänghjulsmagnet: man jordar kondensatorn med en knapp uppe på styret.

Hur stänger man av motorcykeln?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag är ny ägare till en Hjorten från 1950, med 120cc Husqvarnamotor. Vad är bästa sättet att stänga av motorn? Man kan ju lägga i växeln och långsamt släppa ut kopplingen tills motorn stannar, eller stänga bensinkranen och vänta tills motorn stannar av det.

Alternativ 2 har väl fördel att gammal bensin inte blir kvar i förgasaren och kladdar igen munstycken, men kan motorn ta skada av att få för lite bensin (och därmed för lite olja) under tiden man väntar?

Johan

 

Svar: På dessa äldre motorcyklar med små tvåtaktsmotorer har man ofta hoppat över någon form av avstängningsfunktion som dödarknapp eller pysventil. Jag citerar Nymans instruktionsbok för NV-JB från 1950 med 128-kubiksmotor:

"Motorn stannas genom att man har en växel ilagd, gasen avstängd och försiktigt släpper upp kopplingen"

Man kan även göra som ditt andra alternativ och stänga av bensinkranen, men det tar en stund innan motorn stannar och kan var lite opraktiskt om man har flera start och stopp längs resan – eller när man kör in på en bensinmack och ska tanka.

Men motorn tar inte skada av att stänga av bensinkranen då det alltid finns kvar en oljefilm på alla delar i vevhus och cylinder.

Vill du montera en avstängningsknapp så ansluter du en kabel till kondensatorn innanför svänghjulet och drar upp den till styret och en knapp som jordar när man trycker på den. Så fungerar vanliga dödarknappar på mopeder och motorcyklar med svänghjulsmagnet.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206