NSU 200 som rusar

NSU 200 som rusar

Publicerad

Fråga: Hej, Jag har problem med min NSU 200 ZDB tvåtaktare från 1940. Det händer att motorn rusar när jag är ute och kör, stannar upp och frikopplar. Ungefär som om trotteln har hängt sig i öppet läge, men det har den inte. Det kan varva som om man tror den ska sprängas, och i vissa fall så går det inte att stänga av den via startnyckel.

Även när man tar bort nyckeln så fortsätter motorn att vara upp, och enda sättet att få stopp på den är att lägga in växel och stoppa motorn på det sättet. Jag misstänker att den kanske drar tjuvluft. Men i så fall var? Motorn helrenoverad med nya lager och originaltätningarna i form av en filtring på vevaxeln är ersatta av moderna radialtätningar. Vad kan man göra för att testa sig fram?

Arne

 

Svar: Det tycks vara ett fel och kanske ett följdfel här. Vi börjar med det senare – att motorn inte går att stänga av. Detta kan bero på att tändstiftet antingen är för varmt (fel värmetal) så motorn glödtänder eller så har tändstiftet rätt värmetal, men blir för varmt på grund av att bränsleblandningen är för mager – som den ju blir med tjuvluft.

Det låter därför som att tjuvluft kan vara den primära orsaken till problemet, men frågan är då om motorn rusar även när du kör med växeln i. När man stänger av bensinkranen till en gående motor så gör ju den ett "dödsryck" och varvar upp några sekunder precis när bränslet tar slut. Men att motorn ökar i varv på grund av mager blandning är inte samma sak som att den skulle orka något. Det blir som när en del står och varvar upp mopeden genom att dra in det ställbara munstycket tills motorn tjuter som en siren. Sen när de lägger i en växel så orkar den inte ens rulla iväg.

"Dödsrycket" märks inte när man kör för motorn orkar inte varva mer under belastning bara för att blandningen blir magrare. Det behövs bränsle också för att åstadkomma energi.

Fast om nu hastigheten skulle öka så bör det ändå vara trotteln som har hängt sig. Men då måste man ju ha gasat upp den innan så att den kan fastna i ett högt läge. Om det är tjuvluft som verkar komma och gå så skulle jag nog misstänka vevaxeltätningarna. Kolla så ingen av dessa har ploppat ur sitt hål.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206