Ställa tändningen på Villiers

Ställa tändningen på Villiers

Publicerad

Fråga: Hur ställer man tändningen på Villiers 197cc? VIlliers har ett annat system för brytaren, står öppen nästan hela varvet, sluter bara en kort stund.

När bildas gnistan? Vevaxeländen har en märkning som pekar rakt upp vid ÖD, svänghjulet har en pil som pekar mot motorblocket men finner ingen motsvarande märkning på blocket. tacksam för svar.

Mvh

Lasse

 

Svar: Jag har inte hört talas om att man konstruerar ett tändsystem där gnistan kommer då brytarna går ihop (sluter strömmen) istället för isär (bryter strömmen). Att man vanligtvis gör så att gnistan kommer när man bryter strömmen är för att man annars kan få tändstörningar på grund av kontaktstuds.

Tändspolen ska ha snabba förändringar i ström- och magnetflöde och då får inte brytarna hoppa och studsa. Genom att öppna dem vid tändning kan inget mer hända – är de öppna så är de öppna och kan inte gå ihop eftersom brytarnocken tvingar isär dem.

I en av mina Villiersmanualer står det: "The contact breaker points must commence to open before the piston reaches top of the stroke". På svenska: "Brytarna ska börja öppna innan kolven nått det övre dödläget". När det gäller exempelvis Mark 6 E och Mark 10 D så ska brytarna öppna när kolven står 5/32" (4 mm).

Då Villiersmotorerna saknar krysskil till svänghjulet får man ställa motorn/kolven i tändläge och sedan skjuta på svänghjulet löst på vevaxeln och sedan vrida detta tills brytarna precis ska till att öppna. I detta läge knackar man till hjulet inåt så det fastna på sin kona och drar åt svänghjulsmuttern.

Någon som vet mer om Villiers tändsystem som har en omvänd funktion hos brytarna?

Jim Lundberg

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206