Rotationsriktning på svänghjulet till Sachs 504

Fråga: Tjenare. Jag har DBS Hercules med en Sachsmotor på 504/1B och funderar lite på vilken rotationsriktning mitt svänghjul borde ha och även om du skulle vilja förklara vad rotationsriktningen spelar för roll.

Mvh

Sebbe

 funderar lite på vilken rotationsriktning mitt svänghjul borde ha

Svar: Det bör vara den automatväxlade motorn du har. Eftersom svänghjulet sitter på höger sida och motorn bara har en reduceringsväxel så bör svänghjulets rotationsriktning vara motsols om du ser det från motorns högra sida. Detta förutsatt att det inte sitter någon reduceringsväxel i baknavet som vänder på rotationsrikningen.

Enklast är att trampa runt motorn eller rulla mopeden framåt för att se hur det snurrar. I stort sett alla svänghjul har en pil (se bild nedan) som visar åt vilket håll det ska snurra. När det gäller rotationsriktningen så är det så här (enkelt uttryckt):

I svänghjulet sitter det ett antal magneter som ska skapa ström i tändspolen när dessa passerar spolen. Denna ström växlar i styrka och riktning hela tiden och då ska man ju passa på att låta gnistan till tändstiftet komma är strömmen i tändspolen är som högst.

Gnistan kommer när nocken på svänghjulsnavet öppnar brytarna och då ska ju två magneter ligga i exakt rätt läge ( = max ström) relativt tändspolen och det är detta som skiljer i svänghjul som roterar med- och motsols – alltså brytarnockens position relativt magneterna i svänghjulet. Monterar man ett svänghjul med fel rotationsriktning så kommer inte nocken öppna brytarna då magneterna ligger i rätt position. Sedan hamnar även kilspåret fel så att om det skulle bli en gnista så kommer den vid fel tidpunkt.

Jim Lundberg

Rotationsriktning på svänghjulet till Sachs 504
På svänghjul finns det en pil som visar åt vilket håll svänghjulet ska rotera för att allt ska fungera.
Rulla till toppen