Rotationsriktning på svänghjulet till Sachs 504

Rotationsriktning på svänghjulet till Sachs 504

Publicerad

Fråga: Tjenare. Jag har DBS Hercules med en Sachsmotor på 504/1B och funderar lite på vilken rotationsriktning mitt svänghjul borde ha och även om du skulle vilja förklara vad rotationsriktningen spelar för roll.

Mvh

Sebbe

 funderar lite på vilken rotationsriktning mitt svänghjul borde ha

Svar: Det bör vara den automatväxlade motorn du har. Eftersom svänghjulet sitter på höger sida och motorn bara har en reduceringsväxel så bör svänghjulets rotationsriktning vara motsols om du ser det från motorns högra sida. Detta förutsatt att det inte sitter någon reduceringsväxel i baknavet som vänder på rotationsrikningen.

Enklast är att trampa runt motorn eller rulla mopeden framåt för att se hur det snurrar. I stort sett alla svänghjul har en pil (se bild nedan) som visar åt vilket håll det ska snurra. När det gäller rotationsriktningen så är det så här (enkelt uttryckt):

I svänghjulet sitter det ett antal magneter som ska skapa ström i tändspolen när dessa passerar spolen. Denna ström växlar i styrka och riktning hela tiden och då ska man ju passa på att låta gnistan till tändstiftet komma är strömmen i tändspolen är som högst.

Gnistan kommer när nocken på svänghjulsnavet öppnar brytarna och då ska ju två magneter ligga i exakt rätt läge ( = max ström) relativt tändspolen och det är detta som skiljer i svänghjul som roterar med- och motsols – alltså brytarnockens position relativt magneterna i svänghjulet. Monterar man ett svänghjul med fel rotationsriktning så kommer inte nocken öppna brytarna då magneterna ligger i rätt position. Sedan hamnar även kilspåret fel så att om det skulle bli en gnista så kommer den vid fel tidpunkt.

Jim Lundberg

På svänghjul finns det en pil som visar åt vilket håll svänghjulet ska rotera för att allt ska fungera.

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206