Sprängskiss för naven till Svalan moped

Bild från Sten.

Sprängskiss för naven till Svalan moped

Publicerad

Fråga: Hej, Håller på och försöker renovera en Svalan K9 moped från 1957. På ditt tidigare tips bytte jag ut alla hjullager mot typ "tätade". Gamla lagerskålarna var ca 0,2 mm för stora men jag lade i ett tunt lager kemisk metall (Biltema) och klämde ner de nya lagren, ser ut att fungera riktigt bra.

Svarvade till nya axlar för att passa till lagren. Nu till mitt bekymmer:   Har du några sprängskisser hur bak- och framhjulsnaven ska skruvas ihop. Jag har en påse med brickor och plus en bussning med fläns. Den verkar passa i framhjulet bromssköld, men från vilken sida? Plus en axel med en skåra i? Skulle underlätta väsentligt med någon form av skiss.

Sten Tegfors

 

Svar: Jag har letat, men har tyvärr inga skisser till Svalan K9. Det är i och för sig inte så svårt att pussla ihop denna typ av nav. Skölden ska ju ut så mycket att den inte tar i navet vilket man gör med distanser mellan hjullagret och skölden. Ibland sitter det en mutter på hjulaxeln innanför skölden.

Har man distanser och brickor över så ska dessa troligtvis sitta på utsidan av navet för att fylla ut gapet mellan gaffel/baksving och navet. Här får man se till att hjulet (däcket) hamnar i mitten av mopeden. Detta kan innebära att navet hamnar lite förskjutet till höger eller vänster.

Svalanfabriken har använt Pränafa-nav till andra tvåhjulingar och när jag tittar på dina bilder ser bromssköldarna lite ut som Pränafa och om du Googlar runt lite efter Pränafa kanske det dyker upp en sprängskiss.

Jim Lundberg

Bild från Sten.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206