Yamaha DT50 som tappat gnistan

Brytarkontakter på Yamaha DT 50

Yamaha DT50 som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Yamaha DT50 från något runt 1990. Jag är bara 14 och vet inte så mycket om mopeder. Men min DT50 startar inte utan startgas för då kör den. Jag har testat att kolla gnistan på tändstiftet men den är väldigt liten, inte för att jag vet hur stor den ska vara men mindre kan jag knappt se.

Tändstiftet är blött, så om jag har fattat det rätt så betyder det att gnistan är för svag och därför så dränks den i bensin. Dock så känns det som att tändhatten sitter lite dåligt och den går inte att sätta på bättre, eftersom att just nu så typ bara den ligger över tändstiftet. Kan det vara det? Att tändhatten bara sitter löst?

Eller skulle det kunna vara kondensatorn eller tändspolen som är kassa? Jag hittade också något om CDI men fattade inte riktigt hur den funkade eller om det ens finns en CDI i vanliga DT50 modellen utan jag hittade bara om CDI i DT50MX.

Maximus Halvardsson

 

Svar: Gnistan på tändstiftet ska vara stark med blåvit färg och lika bred som elektroderna som den hoppar mellan. Den ska även höras. Om din motor har brytarkontakter så kan det vara läge att rengöra och justera dessa. Putsa dem med ett fint slippapper (korn 400 – 600) och rengör noga efteråt. På denna motor ställer man tändningen med brytaravståndet och dessa ska då vara justerade så att de öppnar när kolven är 1,7 – 1,9 mm från övre dödläget ( = där den vänder och går nedåt igen). När brytarna har öppna maximalt så bör avståndet mellan kontakterna vara 0,3 – 0,4 mm när tändningen står rätt.

Men den svaga gnistan kan även bero på dålig kontakt i något konstakstycke från motorn så kolla dessa och spreja dem vid behov med WD 40 eller 5-56. Sen kan även kondensatorn och/eller tändspolen vara trasiga och då är det nog enklast att byta ut dem då det krävs mätutrustning för att kolla upp dem.

Tändhatten kan ställa till det om den är avstörd. Då sitter det ett motstånd inne i tändhatten som kan gå sönder. Är den dessutom klädd i plåt så brukar dessa tändhattar ofta få överslag på insidan så att gnistan hoppar till jord istället för till tändstiftets elektroder. Att tändhatten inte sitter helt stadigt på tändstiftet brukar däremot inte göra så mycket.

Om din moped har ett brytarlöst tändsystem så finns det inte så mycket att göra förutom att kolla konstaktstyckena. Det går inte att laga brytarlösa tändsystem utan där byter man ut delarna.

Men innan du börjar meka – testa med ett annat tändstift.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206