Spänna rem och kedja på Rex moped

Rex 1955.

Spänna rem och kedja på Rex moped

Publicerad

Fråga: Hej. Har renoverat en gammal remmoppe, Rex Zündapped. Är nu i princip färdig men har stött på ett problem. Jag har satt på en ny rem och en ny kedja och längderna lirar inte ihop.

Med remmen rätt spänd så blir kedjan alldeles för slak, dock inte tillräckligt för att ta bort två länkar.

Kan det vara så att jag saknar någon del som antingen spänner kedjan eller remmen typ spännrulle? Ser inte var denna i så fall skulle sitta men du kanske har nån idé?

Mvh

Mikael

 

Svar: Zündappeden ska ha en rem som heter A 2000 där "A" står för bredden (13 mm) och "2000" för längden i millimeter. Jag har tyvärr inga uppgifter på kedjans antal rullar (två rullar = en länk). När man har dubbla kedjor på mopeden – eller en kedja och en rem, så är det nästan omöjligt att få bägge lika spända samtidigt.

Därför har man en särskild spännanordning på antingen remmen eller en av kedjorna om man har två sådana. Husqvarna Novolette har en spännrulle på remmen, medan Rex ska ha ett kedjesträckarhjul enligt reservdelslistan (bild saknas). I så fall bör det sitta ett fäste i form av en plåtprofil med en slits för rullen på undersidan av ramröret (se nedre bilden).

Dessa rullar kan ofta komma bort och det avlånga fästet i ramen kan vara avbrutet ibland. Rullen belastas bara när man bromsar, men om fästet är lite krökt och man ställer sig på pedalerna kan fästet brytas av. Men sitter fästet kvar kan man tillverka en ny rulle. Viktigt är att rullen har kanter som hindrar kedjan från att kliva av – annars kan man förlora bromsarna när man minst vill.

Har man tillgång till svarv gör man rullen i plast eller aluminium, men man kan även göra en rulle av två stora brickor som gavlar med ett antal mindre brickor mellan dem. Då bör man borra två eller tre hål genom hela paketet med brickor och dra ihop brickorna med genomgående skruvar.

Jim Lundberg

Svanen (Monark) från 1954. Här har man en spännrulle till trampkedjan som sitter på ett slitsat fäste i ramen. Motorkedjan på andra sidan spänner man genom att flytta hela bakhjulet med kedjespännarna.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206