Information och delar till Husqvarna 4232

Husqvarna 4232.

Information och delar till Husqvarna 4232

Publicerad

Fråga: Hej. Vi har köpt oss en Husqvarna 4232 men vi vet verkligen ingenting om den modellen så vi tänkte fråga er som är experter på området!

Är det en ovanlig modell? Vi ber redan nu om ursäkt för många kanske dumma frågor, men vi vet inte vart vi kan vända oss med alla våra moppefrågor!

De vi kunnat få lite information om är att den modellen tillverkades mellan 1961-1962 och att de är en D-motor. Det saknas lite delar och mycket behöver bytas, tyvärr hittar vi inte mycket när vi söker på just Husqvarna 4232.

Kan det vara samma delar till andra typer av Husqvarna mopeder? Vi tänker på exempelvis 4212 som ser ganska lik ut i utförandet? Som exempel på delar som vi behöver byta är gummibanden till framdämparna och vi behöver hitta en Framlykta som ska vara till just vår modell osv, osv. Men frågan är om de är helt modellanpassat till de olika modellerna eller om flera Husqvarna mopeder kan ha samma typ av reservdelar?

Motorn som sitter på mopeden är en Husqvarna D-motor som kickas framåt. Motorkåpan som ska sitta på den sidan tändplattan är på följde inte med när vi köpte mopeden, men vi har hittat den motorkåpan till D-motorn som vi saknar men problemet är att de är hål för tramporna, ska de vara så på våran också även fast vi har kick? Eller finns de kåpor utan hål? Sen tänkte vi även fråga om ni vet vad den blåa originalfärgen kan heta till vår modell?

Tack så mycket på förhand.

Victoria och Sebastian

 

Svar: Välkommen veteranmopedvärlden! Här på Classic Motors hemsida är inga mopedfrågor för dumma. Jag kan tyvärr inte svara på hur vanlig/ovanlig modellen är då jag inte har tillgång till några försäljningssiffror – eller hur många som rullar idag.

När det gäller delar så är det många delar som passar mellan de olika modellerna, men exakt vad och vilka får man kolla från fall till fall. Vissa delar nytillverkas och då kan ni kolla med exempelvis:

Ettans mopeder

Mopedrenovering

Erik Linding

När det gäller begagnade delar kan ni kolla med Rösebäckens Cykel & Motor. En hel del info om 4232 hittar man på sajten mo-ped.

Fram till 1960 föreskrev lagen att alla mopeder måste ha cykelpedaler. Detta ändrades 1961 så att det blev tillåtet att ha en kickstart och separat bromspedal – precis som på motorcyklar. Många tillverkare, inklusive Husqvarna, verkade tagits lite på sängen när kickmotorer blev tillåtna och en del märkliga lösningar togs fram i något som verkade vara i all hast.

På bilderna nedan syns en Husqvarna 4112 från 1961. Denna har då en pedalmotor där man tillverkat en kombinerad kick- och fotpedal till högra sidan och den nedsänkt fotpinne på vänstra sida. Man använder alltså pedalaxeln som fästs till fotpinnarna och eftersom det är en pedalmotor så blev det ju så att man kickar framåt vilket kanske inte är någon ergonomisk sensation.

På motorn nedan sticker ju pedalaxeln ut även på vänstersida då den tjänstgör som fäste till fotpinnen och följaktligen har då kåpan ett hål för axeln. Men jag har sett (dåliga) bilder på nätet där det är en motor med riktiga fotpinnar och ingen axel som sticker ut på vänster sida och då ser det ut som att vänster kåpa saknar hål – eller möjligtvis har en plugg i hålet.

Jag bollar även över frågorna till våra kunniga läsare som säkert kan bidra med mera information om Husqvarna 4232 i kommentarsfältet nedan.

Jim Lundberg

När kickstarten blev tillåten på mopeder gjorde Husqvarna som så att man satte en kombinerade kick och fotpinne på pedalaxeln. Man kickade alltså framåt. På bilden en Husqvarna 4112 från 1961 - första året med kick.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206