Antal kuggar på bakdrev med Zündapp KM 48 motor

Antal kuggar på bakdrev med Zündapp KM 48 motor

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Zundapp KM 48 påhängsmotor som fungerar (tror jag) men jag har ingen aning hur många kuggar bakre drevet skall ha. Är det någon som vet?

Tacksam för hjälp

Henryk

 

Svar: Det beror på vilken moped som motorn sitter i och vilken hjuldimension mopeden har. Zündapps enväxlade motorer KM 48 och KM 50 har oftast en kilrem till bakhjulet och jag har tyvärr inga uppgifter om hur många kuggar det ska vara på bakdrevet. Men generellt så har mopeder med enväxlade motorer relativt stora bakdrev eftersom dessa motorer inte har någon växellåda utan bara en reduceringsväxel mellan vevaxeln och den utgående axeln.

Som exempel har vi Monark Monarped med den enväxlade ILO FP 50-motorn som har en reduceringsväxel med utväxlingsförhållandet 4:1 (vevaxeln snurrar fyra varv när den utgående axeln snurrat ett varv). Där har bakdrevet 56 tänder. Där har man dock olika antal kuggar på motordrevet beroende på om mopeden har 24- eller 26-tumshjul.

De flesta mopeder har ett totalt utväxlingsförhållande (vevaxelvarv kontra bakhjulsvarv) på högsta växeln som vanligtvis ligger mellan 17:1 till 20:1. Alltså när bakhjulet snurrat ett varva har vevaxeln snurrat 17 till 20 varv beroende på motorfabrikat och modell.

Jim Lundberg

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206