Lös kondensator på CZ

Ibland händer det att kondensatorn inte vill sitta stadigt i sitt hål i tändplattan. Då kan man sticka ner en remsa med aluminiumfolie i hålet när man trycker dit kondensatorn så sitter den stadigt.

Lös kondensator på CZ

Publicerad

Fråga: En CZ som jag byter kondensator på blir något glapp. Är det okej att slå några körnslag i båda ändar? Har provat det. Känns stabilt i handen. Är det att lita på?

Mvh

Birgitta

 

Svar: Jag förmodar att körnslagen ska slås i kanten runt det hål där kondensatorn ska sitta. Då pressar man in lite material i hålet så att detta blir mindre och om det inte görs överdrivet så fungerar det säkert. Kondensatorn består av extremt tunna staniolremsor som är lindade till en rulle med tunn plast eller papper mellan dem som isolator. Själva bägaren är av tunn plåt och bucklar man till den är risken stor att staniolrullen skadas och då är kondensatorn kass.

Om kondensatorn inte sitter säkert i sitt hål så brukar man sticka ner en liten remsa med aluminiumfolie i hålet innan man trycker ner kondensatorn. Vanlig ugnsfolie är cirka 0,02 mm tjock och räcker inte det får man vika folien dubbel – eller gå loss med saxen på en engångsform av aluminium eller en aluminiumburk. Det går även med en pappersremsa eftersom kondensatorn ändå kommer i kontakt med jord resten av varvet i hålet.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

15 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Det är kul med kunskap och att man byter erfarenheter men vi fick nyss in synpunkter från besökare som tycker att vissa trådar "kidnappas" och fylls med långa dialoger mellan ett fåtal...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206