Använde ILO SKF-lager i sina motorer?

Använde ILO SKF-lager i sina motorer?

Publicerad

Fråga: Hej! Nu i vår har jag roat mig med att renovera en Monark Monarscoot från 1958 (som jag för övrigt har garantibeviset till). Nu när jag har renoverat motorn (med hjälp av din bok, tack!) så slog det mig ett par saker Alla lager i motorn var SKF, kan det vara så att ILO använde SKF-lager i original?

Jag misstänker också att det var första gången motorn var isär för att den satt nåt FRUKTANSVÄRT hårt med ramlagren i blocket. Brukar man få använda värmepistol och diverse osorterade avdragare för att få isär en ILO? Mopeden startar efter renovering för den som undrar... Mopeden har gått i runda slängar 1400 mil

Andreas

 

Svar: Jag kan inte svara på om ILO använde SKF-lager vid sammansättningen på fabriken, men omöjligt är det inte. Dessutom tillverkas SKF-lager i flera länder än Sverige – bland annat i Tyskland som ju är ILO-motorns hemland.

Just ramlagren i ILO Piano kan sitta fast ordentligt. Lagren sitter i stålringar som i sin tur sitter inpressade i motorblocket och det behövs ofta värme för att få isär det hela. Det är inte ovanligt att stålringarna följer med lagren ut.

Kul att du fick nytta av Stora Tvåtaktsboken! (Del 1 för ILO)

Jim Lundberg

Ramlagren i ILO Pianomotorn sitter i stålringar som i sin tur är inpressade i blocket (inringat).

SKF har tillverkning av lager i fler länder än i Sverige. Som dessa tysktillverkade ramlager (L17) till Sachsmotorer.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206