Använde ILO SKF-lager i sina motorer?

Fråga: Hej! Nu i vår har jag roat mig med att renovera en Monark Monarscoot från 1958 (som jag för övrigt har garantibeviset till). Nu när jag har renoverat motorn (med hjälp av din bok, tack!) så slog det mig ett par saker Alla lager i motorn var SKF, kan det vara så att ILO använde SKF-lager i original?

Jag misstänker också att det var första gången motorn var isär för att den satt nåt FRUKTANSVÄRT hårt med ramlagren i blocket. Brukar man få använda värmepistol och diverse osorterade avdragare för att få isär en ILO? Mopeden startar efter renovering för den som undrar… Mopeden har gått i runda slängar 1400 mil

Andreas

 

Svar: Jag kan inte svara på om ILO använde SKF-lager vid sammansättningen på fabriken, men omöjligt är det inte. Dessutom tillverkas SKF-lager i flera länder än Sverige – bland annat i Tyskland som ju är ILO-motorns hemland.

Just ramlagren i ILO Piano kan sitta fast ordentligt. Lagren sitter i stålringar som i sin tur sitter inpressade i motorblocket och det behövs ofta värme för att få isär det hela. Det är inte ovanligt att stålringarna följer med lagren ut.

Kul att du fick nytta av Stora Tvåtaktsboken! (Del 1 för ILO)

Jim Lundberg

Använde ILO SKF-lager i sina motorer?
Ramlagren i ILO Pianomotorn sitter i stålringar som i sin tur är inpressade i blocket (inringat).
Använde ILO SKF-lager i sina motorer?
SKF har tillverkning av lager i fler länder än i Sverige. Som dessa tysktillverkade ramlager (L17) till Sachsmotorer.
Scroll to Top