Hur höjer man styret på en Monark Monarped?

Hur höjer man styret på en Monark Monarped?

Publicerad

Fråga: Hej Moppevänner! Jag undrar hur man höjer styret på en Monark Monarped 349F från 1959.

Mvh

Pär

 

Svar: Själva styret sitter på en stolpe som är låst i gaffelröret med en kona – precis som på en trampcykel. För att ändra höjden på styret lossar man först skruven på stolpen några varv så att dess skalle lättar några millimeter från underlaget. Sen tar man en plasthammare (som inte skadar kromet på skruvskallen) och knackar ner skruven så att konan släpper taget nere i stolpen. Nu kan man dels justera styret i höjdled, dels hur det ska stå relativt framhjulet.

Men Monark 349F har ju en kåpa över styret. Kåpan sitter fast med skruven upptill och kan ha (finns olika kåpor) två styrhylsor nere mot gaffelkronan som ska sitta över skruvskallarna till respektive gaffelben. Den kan också ha en "krok" som ska haka tag i styrkronans hål för vajrarna. Men oavsett vilken variant det är så tappar kåpan "fotfästet" om man höjer styret då kåpan med styret upp. Dessutom kommer det att bli en springa mellan kåpan och gaffelkronan, vilket är mest en estetisk grej.

Jim Lundberg

Monark Monarped kan ha lite olika typer av styrkåpor. Här är den "raka" varianten.

Och här är kåpan med en midja.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206