Kopplingsproblem på ILO FP 50

ILO FP 50 har stållameller som smörjs av oljan i bensinen. Men ibland kan det bli för mycket olja så kopplingen börjar slira.

Kopplingsproblem på ILO FP 50

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Efter helrenoveringen av ILO FP 50-motorn så har jag nu fått problem. Efter första starten så kopplade kopplingen inte ur helt. Jag justerade då spännaren en aning, och allt fungerade bra.

Efter att ha kört någon kilometer så vill kopplingen nu inte "dra". Jag släppte då på justeringen, men inget hjälper. Hakade av kopplingswiren, men det hjälpte inte heller. Den bara slirar. Vad kan ha hänt?

Lennart

 

Svar: Det kan bero på att lamellerna har gjort hack i axeln de sitter på vilket i vissa fall kan leda till att lamellerna hakar tag i hacken istället för att glida på axeln som de ska göra vid koppling/frikoppling (se mellersta bilden).

Men ILO FP 50-motorn är även känd för att kunna slira på lamellerna om det samlats för mycket olja (från bensinen) i kopplingen. Det sitter en avtappningsplugg på vänster sida av motorn som är tänkt till att tappa ur överskott på oljeblandad bensin om mopeden körts för länge med choke – eller att man glömt att stänga bensinkranen och förgasaren har flödat över.

I praktiken kommer det sällan ut något ur detta hål så det man får göra är att luta mopeden till höger och hälla i en halv deciliter lacknafta eller ren bensin i hålet och dra fast pluggen. Sedan leder man runt mopeden några meter med indragen koppling. Då gnider lamellerna mot varandra och tvättas rena från överskottsolja. Sen tappar man ut vätskan genom hålet. Efter en sådan kur brukar lamellerna greppa igen – om det var olja som ställde till det.

Sen kan de eventuellt vara så att låsringen bakom kopplingskorgen på den utgående axeln har hoppat ur sitt spår om ringen varit stukad.

Jim Lundberg

Axeln har en fyrkantig sektion som lamellerna sitter runt, men med tiden kan de åstadkomma hack och spår i axeln vilket kan leda till att lamellerna inte kan röra sig obehindrat i längdled när man kopplar/frikopplar.

Motorn har en avtappningsplugg under kedjedrevet. Här kan man hälla in en skvätt lacknafta eller ren bensin och tvätta rent kopplingen från olja.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206