Husqvarna Roulette Lyx som inte startar

Husqvarna Roulette Lyx som inte startar

Publicerad

Fråga: Har köpt en Husqvarna Roulette Lyx som inte startar. Den är renoverad men konstigt ihopsatt och jag behövde en donatormoppe för att montera saknade och felaktiga delar. Har rätt och rengjord förgasare med ställbart munstycke. Har monterat nya tänddelar (brytare, kondensator, ljusspole och tändspole).

Har läst alla Tvåtaktsböcker av Mäster Lundberg och tycker mig ställt tändning därefter. Får fin gnista på det nya stiftet. Tändplattan tycker jag inte går att vända fel. Tändstiftet blir blött när jag trampar och gasar. Men den ger bara någon sporadisk tändningspuff utan gas... Choken har jag tätat. Är ingen supermekaniker så vad är det jag missar...?

Per-Magnus Magnusson

 

Svar: Kolla rotationsriktningen på svänghjulet. Det finns en pil på hjulet som visar åt vilket håll det ska rotera. Det händer att det sitter fel hjul på mopedmotorer. Kicka runt motorn och kolla att hjulet går åt samma håll som pilen pekar. Sen är det så här att det tryck som uppstår under kompression i en motor gör att gnistan får det svårare att hoppa en viss längd jämfört med hur den skulle kunna hoppa ute i fria luften.

Det handlar om en faktor på ungefär 10, vilket innebär att om gnistan ska orka hoppa 0,5 mm på tändstiftet under kompression så måste tändsystemet orka ge en så hög spänning att gnistan orkar hoppa 5 mm ute i det fria. Sätt i en spik i tändhatten och håll spiken cirka 5 mm från gods och kicka runt motorn – då ska en gnista hoppa över mellan spik och jord (gods).

Du kan göra en portabel tändspoleprovare av ett fungerande tändstift som man klipper bort sidoelektroden på. Då får man ett gnistgap på 4 – 5 mm mellan mittelektrod ut till sockeln. Om gnistan inte kan hoppa på detta stift ute i det fria så är det stor risk att den inte orkar hoppa 0,5 mm på det ordinarie stiftet när det sitter monterat.

Är gnistan klen så kan den bli starkare genom att man ändrar lite på brytaravståndet någon tiondel millimeter upp eller ner – detta förutsatt att tändspole och kondensator är friska.

Jim Lundberg

Portabel tändsystemsprovare. Ett tändstift med avklippt sidoelektrod. Gnistan ska orka hoppa över gapet i detta stift ute i fria luften om den ska orka hoppa över elektroderna på det ordinarie tändstiftet när det sitter montera i motorn.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206