Kopplingsproblem på Allis Chalmers Crawler

Kopplingsproblem på Allis Chalmers Crawler

Publicerad

Fråga: Hej på er. Jag har en fråga till Per. Jag har en bandtraktor en Allis Chalmers M 42 Crawler som går på bensin/fotogen. Nu är det så att kopplingen sitter fast i dragläge, troligen fastrostad. Med inspektionslucka av så ser man baksida på lamellcentum tror vi. När man rör kopplingsspaken så går den fram mot centrumet men inte ända fram fattas 30 mm ungefär, men det verkar som centrumet sitter löst på splinesaxeln men den sitter fast ändå.

Mats Fagrell

 

Svar: Hej Mats!

Tack för din fråga. Jag har låtit den gå vidare till en person som har bättre kunskaper om äldre bandtraktorer än vad jag har.

Hans bedömning blir att ditt antagande att kopplingen rostat fast i dragläge stämmer. Men att det av din övriga beskrivning att döma sannolikt även handlar om en mekanisk skada. Rekommendationen blir att demontera så att du kommer åt att undersöka kopplingen och dess mekanik ordentligt.

Då det bör vara en Allis-Chalmers M, i Sverige "Bandtraktor m/42" du har så kan det vara intressant för övriga läsare att veta att du äger ett fint stycke svensk försvars- och industrihistoria. För just den här bandtraktormodellen blev den första som i större utsträckning kom att ersätta de hästanspända 6-spannen som dragare av tyngre artilleripjäser. Under andra världskriget ökade behovet.

Men till följd av avspärrningar stoppades importen. Lösningen blev att Krigsmakten tillsammans med Allis-Chalmers generalagent Svenska Traktor AB. uppdrog till Landsverk i Landskrona att licenstillverka modell M. Den 4-cylindriga motorn tillverkades av Skandiaverken i Lysekil. Försvaret avvecklade Bandtraktor m/42 under 1960-talet.

Hoppas du får ordning på din gamla "Krigare". Det är den värd.

/Per

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206