MG: Shims eller inte i hjullager

Fråga: Jag håller på och byter hjullager på min MGB. Lagren till framhjulen är koniska och mellan yttre och inre lager skall det sitta en ”spacer”, ett slags rör som sitter på hjulaxeln och som hindrar att man drar åt navmuttern för hårt. Det skall också sitta några shimsbrickor mellan ”spacern” och yttre lagret för att skapa rätt utrymme/avstånd, så att inte belastningen blir för stor på lagren när man drar åt hjulmuttern. Jag saknar ”spacer” och jag har läst att det finns olika skolor. I USA tar man bort/eller har inga ”spacers” och istället lossar på navbulten lagom mycket och låser fast den med en saxsprint. På MGB i Europa använder man shimsbrickor och drar åt bulten till navet med moment. Min MG har gått i USA så det kan förklarar varför de saknas. En del menar att det måste finnas en spacer, andra menar att de inte gör någon nytta och att dra navbulten lagom mycket och använda en sprint räcker. Vad är att rekommendera?

Hälsningar

Per

Svar: Jag kan tänka mig att MG:s ingenjörer lade ner ganska mycket tid och kunskap när de konstruerade framvagnen till MGB. Det är därför högst troligt att både spacern och shimsen finns där för att de gör nytta.

Min rekommendation är därför att du skaffar spacer och shims samt att du följer MG:s anvisningar vad det gäller spel och liknande.

Lycka till

Robert Gustavsson

Scroll to Top