MG: Shims eller inte i hjullager

MG: Shims eller inte i hjullager

Publicerad

Fråga: Jag håller på och byter hjullager på min MGB. Lagren till framhjulen är koniska och mellan yttre och inre lager skall det sitta en "spacer", ett slags rör som sitter på hjulaxeln och som hindrar att man drar åt navmuttern för hårt. Det skall också sitta några shimsbrickor mellan "spacern" och yttre lagret för att skapa rätt utrymme/avstånd, så att inte belastningen blir för stor på lagren när man drar åt hjulmuttern. Jag saknar "spacer" och jag har läst att det finns olika skolor. I USA tar man bort/eller har inga "spacers" och istället lossar på navbulten lagom mycket och låser fast den med en saxsprint. På MGB i Europa använder man shimsbrickor och drar åt bulten till navet med moment. Min MG har gått i USA så det kan förklarar varför de saknas. En del menar att det måste finnas en spacer, andra menar att de inte gör någon nytta och att dra navbulten lagom mycket och använda en sprint räcker. Vad är att rekommendera?

Hälsningar

Per

Svar: Jag kan tänka mig att MG:s ingenjörer lade ner ganska mycket tid och kunskap när de konstruerade framvagnen till MGB. Det är därför högst troligt att både spacern och shimsen finns där för att de gör nytta.

Min rekommendation är därför att du skaffar spacer och shims samt att du följer MG:s anvisningar vad det gäller spel och liknande.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206