Läckande bensinkran på Hjorten

Johans bensinkran på sin Hjorten 120cc.

Läckande bensinkran på Hjorten

Publicerad

Fråga: Jag har en Hjorten 120cc från 1950 där bensinkranen nyligen börjat droppa lite grann. Det var precis efter att jag bytte till alkylatbensin så jag vet inte om det hänger ihop med det, men läcker gör den. Det är skjutkran så jag gissar att den har korkpackningar, finns det nånstans man kan köpa såna?

Eller en helt ny kran? Tror det är samma som till Apollo. Hade gärna köpt nånstans istället för att chansa på att göra egna. Vad brukar det vara för gänga på anslutningarna om man ska skaffa en ersättningskran, Är det M12? Verkar vara ett vanligt mått. Muttern tar 16 mm nyckel om det hjälper.

Johan

 

Svar: Jag har hört någon tidigare som vittnat om att bensinkranen börjat läcka vid övergång till alkylatbensin. Om det har med bränslet att göra och varför det läcker kan jag inte svara på. Men det finns flera lösningar på ditt problem. Ett quick-fix är att du tar bort kranen och lägger den i riktigt varmt vatten – dock ej kokande då korken i tätningarna i så fall sväller alldeles för mycket så att kranen blir trög eller stum. Testa med fem minuter i vatten med en temperatur på 60 – 80 grader. Varmvattnet får korken att svälla litet så det kan bli tätt med lite tur.

Alternativ två är att tillverka nya korktätningar. Det som behövs är en vass kniv, lite fint slippapper (korn 320 – 400) samt vinkork. Det ska vara riktig kork – inte granulerad kork (sammanlimmade korksmulor). Man skär då en skiva av korken som är någon millimeter tjockare än originalkorken och sedan slipar man ner den tills den är aningen (tiondelar) tjockare än originalet. Sen får man borra ett hål i mitten på cirka 5 mm samt skära av runt ytterkanten tills tätningen går in i kranen. Smörj med lite olja och testa hur det känns att öppna och stänga kranen. Går det jättetrögt får man slipa av tätningarna lite till.

Kolla annars med Sven Carlsson på telefon 0322-174 82. Han tillverkar diverse packningar till äldre fordon. Jag kan inte svara på vad det är för gänga på din tank. Du får mäta diametern på den utvändiga gängan (kranen?) och därefter mäta stigningen med en gängtolk. Gängor är alltid något mindre i diameter än vad det nominella måttet anger. Är det en M12-gänga så brukar diametern mätt på gängtopparna ligga på 11,7 – 11,9 och är det en halvtumsgänga (nominellt 12,7 mm) så blir motsvarande mått 12,4 – 12,6 ungefär.

Stigningen på metriska gängor anges som avståndet mellan två intilliggande gängtoppar. Exempel: M8 x 1,25 – där är det alltså 1,25 mm mellan två gängtoppar. När det gäller tumgängor så anges antal gängor per tum (25,4 mm). Har en gänga beteckningen 3/8-24 så är det 24 gängor på längden av en tum. 3/8 är nominella diametern mätt på gängtopparna.

Jim Lundberg

Nya korktätningar tillverkar man av vanlig kork från en vinflaska. Trevligt pyssel en regnig dag.

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206