Byta kondensator på treväxlad Sachs

Byta kondensator på treväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej. Jag skall byta kondensator på en Sachs 50/3 LS handväxel, men vet inte hur jag enklast skall demontera de kåpor som finns innan man kommer fram till ett frilagt svänghjul. Är orolig att jag demonterar för mycket för att jag skall lyckas få ihop det igen.

Hälsningar

Bertil

 

Svar: Det är inte särskilt svårt att ta isär (och få ihop) kåporna som sitter på vänster sida av motorn. Börja med den yttre kåpan (1). Lossa skruvarna (2 & 3) så är den kåpan lös. Nästa steg (går ur minnet nu) är att lossa de tre skruvarna (4) som håller fläkten.

Nästa steg blir att lossa mellankåpan (25). För att den ska gå att få bort måste man lossa spårmuttern som syns på undre bilden. Här ska man helst ha en bred spårmejsel med ett urtag mitt i klingan för stången (A) som sitter inne i axeln. Här måste man se till att stången inte snurrar med när man lossar spårmuttern. Om så sker kan stången lossna inne i motorn och då måste motorn delas för att få ihop det igen. Notera hur den lilla hästskon är vänd.

Mellankåpan sitter med två (?) skruvar som tas bort. Jag har för mig att vajrarna kan sitta kvar i kåpan när den hängs undan. Nu ska muttern till svänghjulet lossas och den lossar man motsols. Om man inte har en knackande mutterdragare så måste man hålla i svänghjulet för att lossa muttern. Här ska man undvika att köra in en skruvmejsel i något av svänghjulets hål eftersom man lätt kan skada något inne i tändsystemet.

En variant är att lägga i treans växel. Tryck in stången (A) i botten och rucka lite på mopeden samtidigt så att växeln går i. Sätt en lednyckel på svänghjulsmuttern och samtidigt som en medhjälpare håller ner bromsen så knackar du med en hammare på lednyckeln tills muttern lossar. Svänghjulet lossas med en särskild svänghjulsavdragare med gängan M26 x 1,5.

För att få loss kondensatorn måste man för det mesta lossa hela tändplattan från motorn som sitter med tre skruvar. Men innan det görs ska man märka upp plattans läge relativt blocket eftersom plattan går att vrida några grader med- och motsols för att justera tändningen. Då kan du sätta tillbaka plattan i samma position som innan så slipper du justera tändningen (om den stod rätt innan).

Plattan har tre eller fyra kablar som måste lossas från en plint under motorn. Gul = ström till lyse och tuta. Svart = dödare. Grå = baklyse. Grön = bromsljus. Tändkabeln följer med tändplattan när den tas bort. Nu tar man bort kablarna från kondensatorn. Är de lödda så får man ta till en lödkolv. Sen pressar man ut kondensatorn från plattans baksida.

Den nya kondensatorn pressar man ifrån plattans utsida och här ska man se till att aldrig pressa mot kondensatorns anslutning utan bara mot kanten av kondensatorns bägare. Detta löser man med en hylsa och ett skruvstycke. Om kondensatorn har en lödanslutning ska man se till att hålla uppvärmningstiden så kort som möjligt – annars kan kondensatorn skadas invändigt.

Montera sedan allt i omvänd ordning och se till att krysskilen på vevaxeln verkligen hamnar i sitt spår i svänghjulet innan muttern dras åt.

Jim Lundberg

När man lossar spårmuttern (inringad) måste man se till att stången (A) inte snurrar med.

Svänghjulet dras av från vevaxeln med en särskild avdragare.

Men en rörstump som stöd mot plattan knackar man ut kondensatorn med en hylsa som "dorn".

Samma hylsa används när den nya kondensatorn ska in från andra hållet då man bara från pressa på kanten av en kondensator - aldrig mot anslutningen.

Om kondensatorn har en lödanslutning så ska man se till att värma lödningen så kort tid som möjligt. Om kablarna vill sprätta iväg innan tennet stelnat håller man dem på plats med en glasspinne eller liknande.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206