Fel lamell i Husqvarna mod 27

Fråga: Jag demonterade kopplingen på min modell 27 1950 med 120 cc motor, men blev konfunderad då det inte stämmer riktigt. Det är inte korklamell utan en stållamell med fasta lamellbitar på. Frikopplingscentrum har partnummer 25166 istället för 25162 som är angett i Huskvarna katalogen för modell 27.

Enligt registreringsbeviset så är det en modell 27 från oktober 1949, men som årsmodell står det 1950. Motornummer matchar registreringsbeviset så motorn verkar vara original.

Vad är det för motor jag har egentligen? Tips var man kan hitta ny lamell samt frikopplingscentrum tas emot tacksamt.

Vänliga hälsningar.

Leif

 

Svar: Jag hittar tyvärr inte kopplingscentrum nummer 25166 i mina reservdelslistor till Mod 24 – 30, samt för Drömbågen och Silverpilen. Men tittar man på lamellerna som sitter i 120 cc-motorn) övre bilden) och de som sitter i Silverpilen (nedre bilden) så ser de väldigt lika ut – förutom att Silverpilens lameller har andra friktionsbelägg jämfört med 120 cc-motorn.

Din motorcykel är drygt 70 år gammal och har säkert stött på många mekaniker under årens lopp och det kan ju vara så att någon, någon gång, har stoppat i delar från en annan typ av Husqvarnamotor för att få den att fungera. Jag har tyvärr inte dessa motorer så jag kan testa om man kan ”kastbyta” lameller mellan dem.

Som exempel har vi Sachs 98-kubiksmotorer från 30-talet där man kan stoppa i lameller från Sachs mopedmotorer från 80-talet rakt av. Vissa delar utvecklas, men kan ändå behålla inbyggnadsmåtten.

När det gäller delar så kan du kolla med TS Trading eller med Rösebäckens Cykel & Motor.

Jim Lundberg

Fel lamell i Husqvarna mod 27
Koppling till Silverpilen.
Scroll to Top