Fel lamell i Husqvarna mod 27

Koppling till mod 27 (120 cc)

Fel lamell i Husqvarna mod 27

Publicerad

Fråga: Jag demonterade kopplingen på min modell 27 1950 med 120 cc motor, men blev konfunderad då det inte stämmer riktigt. Det är inte korklamell utan en stållamell med fasta lamellbitar på. Frikopplingscentrum har partnummer 25166 istället för 25162 som är angett i Huskvarna katalogen för modell 27.

Enligt registreringsbeviset så är det en modell 27 från oktober 1949, men som årsmodell står det 1950. Motornummer matchar registreringsbeviset så motorn verkar vara original.

Vad är det för motor jag har egentligen? Tips var man kan hitta ny lamell samt frikopplingscentrum tas emot tacksamt.

Vänliga hälsningar.

Leif

 

Svar: Jag hittar tyvärr inte kopplingscentrum nummer 25166 i mina reservdelslistor till Mod 24 – 30, samt för Drömbågen och Silverpilen. Men tittar man på lamellerna som sitter i 120 cc-motorn) övre bilden) och de som sitter i Silverpilen (nedre bilden) så ser de väldigt lika ut – förutom att Silverpilens lameller har andra friktionsbelägg jämfört med 120 cc-motorn.

Din motorcykel är drygt 70 år gammal och har säkert stött på många mekaniker under årens lopp och det kan ju vara så att någon, någon gång, har stoppat i delar från en annan typ av Husqvarnamotor för att få den att fungera. Jag har tyvärr inte dessa motorer så jag kan testa om man kan "kastbyta" lameller mellan dem.

Som exempel har vi Sachs 98-kubiksmotorer från 30-talet där man kan stoppa i lameller från Sachs mopedmotorer från 80-talet rakt av. Vissa delar utvecklas, men kan ändå behålla inbyggnadsmåtten.

När det gäller delar så kan du kolla med TS Trading eller med Rösebäckens Cykel & Motor.

Jim Lundberg

Koppling till Silverpilen.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206