ILO Piano som slirar på kopplingen

ILO Pianos tandremstransmission. Originalremmarna från 50-talet kunde skadas av vissa oljor, medan nytillverkade (Synchroflex) ska tåla det mesta i oljeväg. Oljevolymen ska vara 2 deciliter.

ILO Piano som slirar på kopplingen

Publicerad

Fråga: Har en ILO Piano som efter ett tag slirar på kopplingen. Tappar jag av oljan (2 dl) fungerar lamellerna, men efter påfyllning sker samma sak igen. Oljan är gräsklipparolja SAE 30.

Harry Ivarsson

 

Svar: Jag förutsätter att du har ett spel i kopplingsvajern och i kopplingsarmen.

ILO Piano ska egentligen ha en rak (singlegrade) olja med viskositeten SAE 20 men de som har testat med en något tjockare SAE 30 (gräsklipparoljan) har inte upplevt några problem med den oljan i sina motorer – i varje fall har jag inte hört något.

Eftersom Pianomotorn har en rem av plast mellan vevaxel och koppling så kan det vara lite känsligt med vilken typ av olja man häller i – men det beror på hur gammal remmen är. Ursprungligen (1950-talet) så var remmarna känsliga för så kallade EP-oljor – alltså transmissionsoljor som ofta innehåller starka additiv. Även multigradeoljor skulle man låta bli att använda. Därför betonade Monark att man bara fick använda raka motoroljor i Pianomotorn för att inte remmen skulle skadas.

Men det var då det.

Jag var i kontakt med den svenska återförsäljaren av Synchroflex tandremmar för några år sedan och då fick jag den lite luddiga förklaringen att: "dagens Synchroflexremmar tål alla tekniska oljor som förekommer idag", vilket jag tolkar som att en nytillverkad Synchroflexrem ska tåla både multigrade motoroljor samt transmissionsoljor.

Har du en gammal rem så bör du alltså hålla dig till en rak olja och då kan du ju testa med en SAE 20-olja som dock kan vara lite svår att hitta i mindre förpackningar.

Har du en nytillverkad rem skulle jag istället rekommendera att du häller i en Mc-olja av typen SAE 10w-30. Dagens Mc-oljor är framtagna för att fungera ihop med friktionskopplingar eftersom moderna motorcyklar oftast har genomsam olja för motor, växellåda och koppling.

Men det kan givetvis vara lamellerna som är orsaken till slirandet. Om inte ett byte till annan olja skulle hjälpa så kan en andra åtgärd vara att rugga upp ytan på fiber- och stållamellerna med ett fint (korn 320 – 400) slippapper för att öka friktionen. Hjälper inte detta så kan det vara dags för lamellbyte och/eller fjäderbyte. Observera att skruvarna på ILO Piano ska dras i botten då de har en liten distanshylsa som skruvskallen stannar mot.

Jim Lundberg

Viktigt är att kopplingsmekanismen har ett visst spelrum så inte tryckstången ligger på och lyfter lamellerna. Detta justeras med skruven i kopplingsarmen som syns på bilden.

Spelet kan endast kontrolleras med svänghjulskåpan monterad och då ska armen ha en frigång på 2 - 5 mm. Även kopplingsvajern ska ha ett spel och då på 2 mm vilket justeras med vajerspännaren.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206