ILO Piano som slirar på kopplingen

Fråga: Har en ILO Piano som efter ett tag slirar på kopplingen. Tappar jag av oljan (2 dl) fungerar lamellerna, men efter påfyllning sker samma sak igen. Oljan är gräsklipparolja SAE 30.

Harry Ivarsson

 

Svar: Jag förutsätter att du har ett spel i kopplingsvajern och i kopplingsarmen.

ILO Piano ska egentligen ha en rak (singlegrade) olja med viskositeten SAE 20 men de som har testat med en något tjockare SAE 30 (gräsklipparoljan) har inte upplevt några problem med den oljan i sina motorer – i varje fall har jag inte hört något.

Eftersom Pianomotorn har en rem av plast mellan vevaxel och koppling så kan det vara lite känsligt med vilken typ av olja man häller i – men det beror på hur gammal remmen är. Ursprungligen (1950-talet) så var remmarna känsliga för så kallade EP-oljor – alltså transmissionsoljor som ofta innehåller starka additiv. Även multigradeoljor skulle man låta bli att använda. Därför betonade Monark att man bara fick använda raka motoroljor i Pianomotorn för att inte remmen skulle skadas.

Men det var då det.

Jag var i kontakt med den svenska återförsäljaren av Synchroflex tandremmar för några år sedan och då fick jag den lite luddiga förklaringen att: ”dagens Synchroflexremmar tål alla tekniska oljor som förekommer idag”, vilket jag tolkar som att en nytillverkad Synchroflexrem ska tåla både multigrade motoroljor samt transmissionsoljor.

Har du en gammal rem så bör du alltså hålla dig till en rak olja och då kan du ju testa med en SAE 20-olja som dock kan vara lite svår att hitta i mindre förpackningar.

Har du en nytillverkad rem skulle jag istället rekommendera att du häller i en Mc-olja av typen SAE 10w-30. Dagens Mc-oljor är framtagna för att fungera ihop med friktionskopplingar eftersom moderna motorcyklar oftast har genomsam olja för motor, växellåda och koppling.

Men det kan givetvis vara lamellerna som är orsaken till slirandet. Om inte ett byte till annan olja skulle hjälpa så kan en andra åtgärd vara att rugga upp ytan på fiber- och stållamellerna med ett fint (korn 320 – 400) slippapper för att öka friktionen. Hjälper inte detta så kan det vara dags för lamellbyte och/eller fjäderbyte. Observera att skruvarna på ILO Piano ska dras i botten då de har en liten distanshylsa som skruvskallen stannar mot.

Jim Lundberg

ILO Piano som slirar på kopplingen
Viktigt är att kopplingsmekanismen har ett visst spelrum så inte tryckstången ligger på och lyfter lamellerna. Detta justeras med skruven i kopplingsarmen som syns på bilden. Spelet kan endast kontrolleras med svänghjulskåpan monterad och då ska armen ha en frigång på 2 – 5 mm. Även kopplingsvajern ska ha ett spel och då på 2 mm vilket justeras med vajerspännaren.
Scroll to Top