Slipa ner lamell till Husqvarna 120 cc

Kopplingen till Husqvarna 120 cc.

Slipa ner lamell till Husqvarna 120 cc

Publicerad

Fråga: Ska byta korklameller på en 50 Rödkvarna men upptäckte att lamellskivan var från en Silverpil. Fick tag i en originallamell och monterade nya korkar men får inte ihop kopplingen igen. Misstänker att stållamellerna också är från en Silverpil. Dom är 3 mm vilket stämmer med M-25569 till Silverpilen.

Rödqvarnans lamell heter M-25067, kan den vara 2 mm precis som lamellskivan? Finns inte som reservdel vad jag kan se. Går det att slipa ner från 3 till 2 mm eller hur ska man gå till väga?

Jan B

 

Svar: Jag har tyvärr inga Husqvarnalameller att mäta på men visst går det att slipa ner en stållamell – fast det är tidsödande. En kompis satte upp stållameller i svarven och riggade upp en slipmaskin som slipade ytan när lamellen roterade i svarven. Det tog en evig tid och det är extremt noga med att slipa jämnt så lamellen inte blir olika tjock varvet runt. Fast jag har ett svagt minne av att stållamellerna (2 st) i 120 cc-motorn är rejält tjocka - kanske 3 mm?

Men frågan är om din korklamell håller rätt tjocklek. Jag har inga mått där heller, men om det är nya korkar i så kan de vara tilltagna i tjocklek eftersom man ofta måste slipa ner korkarna efter montering så att alla sticker ut exakt lika mycket. Att slipa ner korkarna är betydligt enklare än att slipa ner en stållamell.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206