Krånglande Express M52-motor

Svalan med Expressmotor.

Krånglande Express M52-motor

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Har nyligen fått igång en Express M52-motor efter att jag fått tag på dom vitala delarna cylinder & kolv på en auktionssajt och som sedan monterades på min Örnen Radexi. Tändsystemet är en blandning av "pirat"-Stefa , Noris & Bosch som ger gnista på det elektrodlösa testtändstiftet så det verkar OK.

Första kilometrarna går den bra men sen vill den "stå på öronen" och ibland smälla i förgasaren och vilja stanna. Stannar gör den dock inte utan den tuffar vidare när varvtalet gått ner på låga varv. Vidare går det inte att trampstarta motorn i friläge utan att samtidigt cykla iväg! Vilken moppe satt denna motor på från början? På originalmotorn finns det en spak att koppla ur cykelfunktionen med. På drevets M12X1,5 vänstergängade mutter har jag satt en låsbricka av den "avklippta" typen men "låser" den en vänstergängad mutter?

Håkan

 

Svar: Om den smäller i förgasaren vid normal körning så bör felet ligga i tändsystemet. Det kan smälla av bränslebrist men då brukar det vara vid snabba gaspådrag om förgasaren inte "hänger" med. Om motorn fortsätter att gå på tomgång efter krångel så känns det lite som att brytarna kan vara orsaken – att de kanske kärvar eller har föroreningar på kontakterna.

Jag har ingen koll på vilka varianter det finns av Expressmotorn. Motorn satt i flera olika mopeder men vilka versioner som satt var känner jag tyvärr inte till. Här får man kolla i dåtida reklamblad och reservdelskataloger för att se vilka funktioner motorn har i en viss moped.

När det gäller låsbrickor av den typ du beskriver (fjäderbricka DIN 127) så är de avsedda för en viss rotationsriktning för att göra sitt jobb. Ändarna på brickan är dels snedskurna dels stukade så att dess vassa kant ska gripa tag i materialet om muttern vill gänga upp sig (Se mittenbilden). En bra låsbricka är den så kallade spännbrickan (DIN 6796) som fungerar som en förlängning av förbandets fjädrande område. Dessutom fungerar spännbrickan oberoende av om det är höger- eller vänstergänga. Den är "konisk och av fjäderstål och plattas till när man drar åt muttern/skruven. Där ligger den bokstavligen i spänn och den friktion som då uppstår motverkar rotation.

Jim Lundberg

Fjäderbricka (DIN 127) för högergängade förband. Brickan är bockad så att dess ändar ska skära in i materialet om man försöker lossa förbandet. Dessutom är ändarna snedkapade för att säkerställa att de ska hugga tag ordentligt.

Konstruktionen innebär att man måste ha en särskild bricka om förbandet är vänstergängat. Brickan på bilden låser dåligt i ett vänstergängat förband eftersom ändarna då bara skulle släpa med istället för att hugga tag.

Spännbrickan (DIN 6796) är en konisk bricka av fjäderstål. När förbandet dragits åt är brickan flat och den kraften ökar friktionen mellan delarna i förbandet så att detta inte gärna gängar upp sig. Fungerar lika bra på höger- som vänstergänga.

On
Off

15 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206