E10-bensin i veteranbilar

E10-bensin i veteranbilar

Publicerad

Fråga: I dag diskuteras effekten av 10 % alkohol i våra veteranbilar. Ser i min instruktionsbok för Volvo 444A att man kan köra med lättbentyl, som jag ser hade 25% alkohol och då borde det inte vara något problem med alkoholhalten i förgasare, bränslepump mm. Men kanske bränsleslangarna som är utbytta sen länge.

Leif

 

Svar: Etanol är inte aggressivt mot gummi så om oljebolagen tillsätter 10 procent etanol i bensinen så kommer inte pumpmembran och slangar att må sämre av den anledningen. Jag har testat olika syntetgummin i allt från diesel till E85 och mina erfarenheter är att ju mer etanol bränslet innehåller – desto mindre angriper det gummi. En klassiker är ju att gummitätningar till bromssystem endast får rengöras i sprit – alltså etanol.

Men modern bensin kan ändå vara elak mot gummi och liknade i bränslesystemet och det tror jag nog man får tillskriva andra tillsatser i bensinen – men inte just etanolen. Däremot kan man behöva bestycka om förgasaren om motorn visar tendenser att gå för magert om etanolinnehållet blir för stort.

När det gäller bränsleslangar så verkar dessa generellt vara sämre idag. På min Amazon har jag bytt ut slangen mellan bränslerör och bensinpumpen ett antal gånger på de 20 år jag haft bilen då den slangen har spruckit sönder med jämna mellanrum, medan slangen mellan SU-förgasarna är minst 20 år gammal och helt felfri.

Jim Lundberg

On
Off

23 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206