Oljiga avgaser från Husqvarna Silverpil

Packboxarna innanför kedjedrev och svänghjul sitter i löstagbara hållare och är lätta att byta från utsidan.

Oljiga avgaser från Husqvarna Silverpil

Publicerad

Fråga: Min Husqvarna Silverpil går ok men spyr ur sig oljiga avgaser. Kan det bero på att den suger i sig motorolja genom dåliga packboxar? Om då är fallet - måste jag även byta packboxarna på svänghjulssidan?

Mvh Lasse

 

Svar: Om du inte har för mycket olja i bensinen och förgasaren ger rätt blandning så kan anledningen till de oljiga avgaserna mycket väl vara att packboxen mellan vevhus och transmission har börjat läcka. En variant är att packningen mellan blockhalvorna läcker, men det är relativt ovanligt.

Packboxen på transmissionssidan sitter så till att motorn måste delas för att byta den. Packboxen på svänghjulssidan sitter i en hållare med fyra skruvar och är lätt att byta utifrån. Den senare får ju sämre smörjning och brukar haverera före den på transmissionssidan som ju smörjs från två håll.

Men det kan även vara så enkelt att du har en för "tålig" tvåtaktsolja i bensinen. Racingoljor och en del syntetoljor har så hög kolningstemperatur att de inte brinner upp helt i en motor med låg effekt.

Ytterligare ett alternativ kan vara att tändsystemet ger en klen gnista så att förbränningen blir ofullständig och då kan man också råka ut för ett slabbigt avgassystem.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206