Läsartipset: Hålla växeln i läge med magneter på tvåväxlad Sachs

Tvåans växel ilagd. De två magneterna (inringade) sitter ihop och håller kvar växeln i läge.

Läsartipset: Hålla växeln i läge med magneter på tvåväxlad Sachs

Publicerad

Hej Jim. Här är en lösning till på problemet med att 2:an hoppar ur på tvåväxlade Sachsmotorn. Min motor är nyrenoverad utan slitna drev men jag har fotbryggan och jag tror att det blir darr på pedalen som får 2:an att hoppa ur. Det du ser är två stycken magneter med dragkraft 2 kg styck. Tipsar om detta, du kan nog utveckla och förenkla konstruktionen – kanske sätta magneterna på wiren?

Mvh

Lennart Gustafsson

 

Svar: Tack för ett fiffigt tips, Lennart. Magneter är ju sådana att de bara drar ordentligt när de är relativt nära varandra medan en fjäder drar nästan lika mycket på samma rörelse som i detta fall med en växelarm. Nu har du den fotväxelkonverterade motorn och man är ju starkare i benet än i armen, men jag tror nog att "magnettricket" skulle fungera på handväxlade motorer också.

Och skulle det bli för tungt att lägga ur tvåan (då magneterna sitter ihop) med handväxel så kan man "försvaga" dem genom att limma på en liten pappskiva eller liknande på den ena magneten så de inte möts helt. Kraften i ett magnetfält avtar ju med kvadraten på avståndet.

Jim Lundberg

 

När man lägger i ettan eller friläge är magneterna separerade och drar obetydligt mot varandra.

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206