Läsartipset: Hålla växeln i läge med magneter på tvåväxlad Sachs

Hej Jim. Här är en lösning till på problemet med att 2:an hoppar ur på tvåväxlade Sachsmotorn. Min motor är nyrenoverad utan slitna drev men jag har fotbryggan och jag tror att det blir darr på pedalen som får 2:an att hoppa ur. Det du ser är två stycken magneter med dragkraft 2 kg styck. Tipsar om detta, du kan nog utveckla och förenkla konstruktionen – kanske sätta magneterna på wiren?

Mvh

Lennart Gustafsson

 

Svar: Tack för ett fiffigt tips, Lennart. Magneter är ju sådana att de bara drar ordentligt när de är relativt nära varandra medan en fjäder drar nästan lika mycket på samma rörelse som i detta fall med en växelarm. Nu har du den fotväxelkonverterade motorn och man är ju starkare i benet än i armen, men jag tror nog att ”magnettricket” skulle fungera på handväxlade motorer också.

Och skulle det bli för tungt att lägga ur tvåan (då magneterna sitter ihop) med handväxel så kan man ”försvaga” dem genom att limma på en liten pappskiva eller liknande på den ena magneten så de inte möts helt. Kraften i ett magnetfält avtar ju med kvadraten på avståndet.

Jim Lundberg

 

Läsartipset: Hålla växeln i läge med magneter på tvåväxlad Sachs
När man lägger i ettan eller friläge är magneterna separerade och drar obetydligt mot varandra.
Rulla till toppen