Annat styre på Monark 1242

Vissa Monarkmopeder hade styret på bilden där även tutan var inbyggd.

Annat styre på Monark 1242

Publicerad

Fråga: Hej Experten! Jag har en Monark 1242 med ILO Pianomotor. Nu är det så att jag har lite sug på att byta bort originalstyret mot ett annat styre (tex Texas). Hur går jag tillväga? Mitt styre sitter ihop med styrkronan, finns det någon lösning?

Mvh

Victor

 

Svar: Jag har inte skruvat med den typ av styre som sitter på din moped, men jag tror nog att du kan byta ut styret mot ett vanligt styre om du monterar en övre gaffelkrona från en annan Monark Monarped – se nr 1 och nr 16 på skissen. Eller så sitter det redan en vanlig gaffelkrona under styret – då blir det ännu lättare.

En variant är att sätta två u-klämmor i övre kronan som det är på lite nyare mopeder. Då får man borra 2 + 2 hål i kronan. Eventuellt så kan man ta kronan från en Compact så har man hålen styrfästet klara.

Eller så tar du en vanlig styrstam, men se till att stammen styrfäste klämmer åt runt ett 22 mm styre som Texasstyret. Cykelstyren är tjockare (ca 25 mm) på mitten där de sitter klämda i stammen. Det finns slitsade mellanlägg, eller så tillverkar man det av 1,5 mm plåt i två halvor. Sen måste fästet på styrstammen gå att bända isär så mycket att det går runt hörnen på Texasstyret.

Jim Lundberg

Monark framgafflar.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206