Gänga till tändkabelgenomföring på ILO 150 cc

Vissa äldre motorer (på bilden (ILO 150 cc) har en bakelitgenomföring till tändkabeln som är gängad i blocket.

Gänga till tändkabelgenomföring på ILO 150 cc

Publicerad

Fråga: Hej! Nån som vet vad det är för gänga i motorn där kontakten till tändkabeln sitter på en ILO 150 (Blue Tourist 1953).

Ingemar Elvstrand

 

Svar: Nu har jag ingen motor att mäta på, men jag har kabelgenomföringar som bör vara samma som på ILO-motorn. Gängan är lite märklig. Ytterdiametern (mätt på topparna) ligger på 16,2 – 16,5 mm beroende på vilken genomföring man mäter på.

Stigningen är också udda. Mäter man med metriska gängtolkar är 1,0 mm för tätt och nästa steg upp, 1,25 är för glest. Samma sak med tum där man räknar stigningen i antal gängor per tum. 20 gängor per tum är för tätt och nästa steg, 18 gängor per tum. Är för glest.

Men någon officiell beteckning på gängan har jag tyvärr inte.

Jim Lundberg

Kommentarsfältet fortsätter att krångla (felanmält) men jag lägger ut kommentarer manuellt i mån av tid.

 

#1 Andercz:

Kan det tänkas vara BSP 3/8 x 19? Det är en gammal engelsk rörgänga. Jag har undrat själv. Det är en gammal pryl, jag tror det är en BOSCH-del från början. Den används av många motortillverkare till deras svänghjulständning, Husqvarna, ILO, CZ och många fler.
 https://www.britishmetrics.com/images/pdf/technical/bspp_bspt_4.htm  Tredje uppifrån..

Gängan på kabelgenomföringen är svårbestämd. Här syns en variant med en plåtmutter med inbyggd gummitätning.

En annan variant av genomföring. Gängan är dock densamma som på den övre varianten.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206