Varför är det en förlängning av insuget på Husqvarna Drömbåge?

Varför är det en förlängning av insuget på Husqvarna Drömbåge?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Har en Husqvarna Drömbåge sport från 1956. Min fråga är varför man monterat en förlängning av insuget på cirka 50mm mellan cylinder och förgasare.

Kan det vara för att undvika värme från cylindern, eller är man ute efter fördelarna med högre effekt på låga varv med långt insug?

Mvh

Christian Melin

 

Svar: Det kan till och med vara bägge delarna. Att ha ett längre insugningsrör var, i alla fall förr, något man rekommenderade för att ändra egenskaperna på motorn (minns inte vad det skulle göra).

Men ett längre insugningsrör minskar värmeöverledningen från cylindern till förgasaren. Fast bättre i det senare fallet är att isolera mellan cylinder och förgasare med tjockare packningar – exempelvis mellanlägg av bakelit.

Jim Lundberg

 

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206