Information om Victoria påhängsmotor

Året är 1951. I Sverige finns det ännu inget som heter "Moped" och Victoria saluför sin motor som "cykelmotor" och hela ekipaget är faktiskt en motorcykel i juridisk mening. Motoreffekten ligger på 1 hästkraft.

Information om Victoria påhängsmotor

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Har du eller någon annan erfarenhet av en påhängsmotor som heter Victoria, den är tvåväxlad och den sitter monterad vid bakhjulet, tanken ser ut att vara ett med pakethållaren.

Vore intressant att höra lite info om den, hur växlingen fungerar, gaspådraget samt hur den är att meka med, väldigt sugen att köpa en sådan som omväxling till den Novolette 1952 jag har sedan tidigare.

Victoriamotorn skulle ha enastående backtagningsförmåga står det i reklamen.

Mvh Anders

 

Svar: Påhängsmotorn från Victoria heter FM 38 och kom redan 1946. Den fanns i två versioner (minst). Innan mopedlagen kom i Sverige 1952 så fanns det inget som hette moped – och därför heller inga regler runt detta fordon.

Men Victoria FM 38 såldes innan dess i vårt land och då under benämningen "Cykelmotor" och var då på en hästkraft – förmodligen samma effekt som i tillverkningslandet Tyskland. Då gick den som en motorcykel rent juridiskt – om än en väldigt lätt sådan. När sedan mopedlagen kom 1952 så bestämdes det att detta nya fordon skulle ha en maxeffekt på 0,8 hästkrafter.

Därför skulle alla blivande mopedmotorer, oavsett om det var påhängare eller satt i en färdig mopedram, typgodkännas av myndigheterna. För att Victoriamotorn skulle godkännas som moped fick fabriken sänka effekten till 0,8 hk och få den testad och godkänd efter provkörning i bromsbänk.

Motorn är på 38 kubik och har två växlar. Växlingen, som styrs av ett handtag på styret, fungerar så att det sitter två stora drev i motorn som är permanent i ingrepp med drev på vevaxeln, och med handtaget bestämmer man vilket av dessa drev (1:an eller 2:an) som ska föra över kraften till kedjedrevet. Detta sker med en spännringskoppling inne i dreven som expanderar (som en omvänd trumbroms) så att man på så vis ryckfritt kopplar in vald växel.

I och med detta finns inget traditionellt kopplingshandtag utan kopplingen är inbyggd i växellådans drev. Samma princip hittar man i mopeden Kreidler K 50 samt påhängsmotorn Fuchs. En annan rolig detalj på FM 38:an är att förgasaren saknar flottör. Bränslemängden styrs enbart med gashandtaget, så istället för att flöda förgasaren vid kallstart så vrider man bara upp gashandtaget några sekunder. Då rinner bensinen in i motorn. Av samma anledning var det viktigt att stänga av bensinkranen när man kört färdigt.

Jag har inte kört en Victoria FM 38, men ryktesvis ska de vara pigga och roliga att köra.

Jim Lundberg

Vi har fortfarande problem med att kommentarerna inte syns när man lagt in dem. Men de syns efter en längre stund. Vi letar fortfarande efter felet.

Nu är det april 1952 och de flesta tillverkare vet nu att det snart kommer en lag som möjliggör körkorts- och skattebefriade fordon. Men också att dessa bara får ha 0,8 hästkrafter för att godkännas för att var det som snart ska kallas "Moped" (se tillägget mellan pilarna).

Nu är det augusti 1952 och motorn kallas nu för "Special" och har blivit typgodkänd av svenska myndigheter. Bara att köpa och montera!

Victoriamotorn beskrivs som pigg och stark - särskilt om man kommer över den tidiga motorn på 1 hästkraft.

I motorn sitter två stora drev som är permanent inkopplade till de små dreven på vevaxeln. Bägge växlarna ligger alltså "i" samtidigt och för att välja 1:an eller 2:an finns det en spännringskoppling i de stora dreven som manövreras med ett handtag på styret.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206