Information om Victoria påhängsmotor

Fråga: Hej Jim! Har du eller någon annan erfarenhet av en påhängsmotor som heter Victoria, den är tvåväxlad och den sitter monterad vid bakhjulet, tanken ser ut att vara ett med pakethållaren.

Vore intressant att höra lite info om den, hur växlingen fungerar, gaspådraget samt hur den är att meka med, väldigt sugen att köpa en sådan som omväxling till den Novolette 1952 jag har sedan tidigare.

Victoriamotorn skulle ha enastående backtagningsförmåga står det i reklamen.

Mvh Anders

 

Svar: Påhängsmotorn från Victoria heter FM 38 och kom redan 1946. Den fanns i två versioner (minst). Innan mopedlagen kom i Sverige 1952 så fanns det inget som hette moped – och därför heller inga regler runt detta fordon.

Men Victoria FM 38 såldes innan dess i vårt land och då under benämningen ”Cykelmotor” och var då på en hästkraft – förmodligen samma effekt som i tillverkningslandet Tyskland. Då gick den som en motorcykel rent juridiskt – om än en väldigt lätt sådan. När sedan mopedlagen kom 1952 så bestämdes det att detta nya fordon skulle ha en maxeffekt på 0,8 hästkrafter.

Därför skulle alla blivande mopedmotorer, oavsett om det var påhängare eller satt i en färdig mopedram, typgodkännas av myndigheterna. För att Victoriamotorn skulle godkännas som moped fick fabriken sänka effekten till 0,8 hk och få den testad och godkänd efter provkörning i bromsbänk.

Motorn är på 38 kubik och har två växlar. Växlingen, som styrs av ett handtag på styret, fungerar så att det sitter två stora drev i motorn som är permanent i ingrepp med drev på vevaxeln, och med handtaget bestämmer man vilket av dessa drev (1:an eller 2:an) som ska föra över kraften till kedjedrevet. Detta sker med en spännringskoppling inne i dreven som expanderar (som en omvänd trumbroms) så att man på så vis ryckfritt kopplar in vald växel.

I och med detta finns inget traditionellt kopplingshandtag utan kopplingen är inbyggd i växellådans drev. Samma princip hittar man i mopeden Kreidler K 50 samt påhängsmotorn Fuchs. En annan rolig detalj på FM 38:an är att förgasaren saknar flottör. Bränslemängden styrs enbart med gashandtaget, så istället för att flöda förgasaren vid kallstart så vrider man bara upp gashandtaget några sekunder. Då rinner bensinen in i motorn. Av samma anledning var det viktigt att stänga av bensinkranen när man kört färdigt.

Jag har inte kört en Victoria FM 38, men ryktesvis ska de vara pigga och roliga att köra.

Jim Lundberg

Vi har fortfarande problem med att kommentarerna inte syns när man lagt in dem. Men de syns efter en längre stund. Vi letar fortfarande efter felet.

Information om Victoria påhängsmotor
Nu är det april 1952 och de flesta tillverkare vet nu att det snart kommer en lag som möjliggör körkorts- och skattebefriade fordon. Men också att dessa bara får ha 0,8 hästkrafter för att godkännas för att var det som snart ska kallas ”Moped” (se tillägget mellan pilarna).
Information om Victoria påhängsmotor
Nu är det augusti 1952 och motorn kallas nu för ”Special” och har blivit typgodkänd av svenska myndigheter. Bara att köpa och montera!
Information om Victoria påhängsmotor
Victoriamotorn beskrivs som pigg och stark – särskilt om man kommer över den tidiga motorn på 1 hästkraft.
Information om Victoria påhängsmotor
I motorn sitter två stora drev som är permanent inkopplade till de små dreven på vevaxeln. Bägge växlarna ligger alltså ”i” samtidigt och för att välja 1:an eller 2:an finns det en spännringskoppling i de stora dreven som manövreras med ett handtag på styret.
Rulla till toppen