Hur avgör man om Husqvarna Äggmotor har bussning eller nållager?

Tidig version av Äggmotorn med dubbelt nållager (nr 16) för den utgåenda axeln som sitter utanpå pedalaxeln (nr 15).

Hur avgör man om Husqvarna Äggmotor har bussning eller nållager?

Publicerad

Fråga: Hej Jim, nu har moppesäsongen startat igen, jag håller på med min äggmotor, och ska försöka luska ut om det sitter en bussning eller nållager på utgående axeln. Min fråga är om det sitter en seegersäkring på axeln om det är en bussning, eller sitter det bara en seegersäkring om det är nållager?

Christian

 

Svar: På Husqvarnas så kallade Äggmotor sitter den utgående axeln (19) lagrad utanpå pedalaxeln (nr 15). Ursprungligen så var denna lagring ett dubbelt nållager (nr 16). Samtidigt hade Husqvarna bestämt att oljemängden i växellådan skulle vara 5 deciliter. Denna lagring satt i motorer med nummer upp till 15857.

Sen bytte man ut detta nållager till en bussning och förmodligen så fick denna inte tillräckligt med smörjning eftersom en bussning (glidlager) kräver större tillgång på smörjmedel än ett nållager och därför gick man ut med ett servicemeddelande i juni 1958 att på motorer med högre motornummer än 15857 måste man öka oljemängden (=höja oljenivån) till 7 deciliter för att bussningen skulle få tillräcklig smörjning.

Under en mellanperiod så monterade Husqvarna ett förlängningsrör (nedre bilden) i det befintliga hålet för nivåpluggen innan man gjutit nya kåpor med en högre placerad nivåplugg. Du borde kunna avgöra vilken lagring du har utifrån motornumret – förutsatt att ingen bytt ut delar i motorn under de dryga 60 år som motorn existerat.

Om det går att avgöra med hjälp av seegersäkringen (låsring) kan jag tyvärr inte svara på.

Jim Lundberg

Innan Husqvarna tog fram nya transkåpor med ett högre beläget hål för nivåskruven monterade man ett stigarrör som på bilden så att oljenivån vid kontroll och påfyllning höjdes.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206