Få loss konan i styrstolpen

Konan i styrstolpens nedre ände har en liten knast (pilen) som löper i stolpens ena slits så att konan inte ska rotera. Men konan rostar ofta fast i skruven och då går knasten vanligtvis av när man börjar lossa skruven.

Få loss konan i styrstolpen

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Håller på med min Svalan K9 från 1957. Har problem med framgaffelupphängningen. Det finns ju en lång bult som ska låsa styret och går ner i ramröret. Om jag minns rätt sitter en kona längst ner på den långa bulten. Konan jag har låser inte utan snurrar bara runt när jag skruvar för att låsa styret.

Något tips för att få fast konan eller måste jag kapa av bulten uppe vid styret för att kunna sära framgaffel och ramen?

Mvh

Sten

 

Svar: Styrstolpen är slitsad i nedre änden för att kunna expanderas av konan. För att konan inte ska rotera så har den en knast som går in i stolpens ena slits så att konan bara kan röra sig utåt/inåt.

Tyvärr så inbjuder denna konstruktion att regn- och tvättvatten gärna letar sig ner till konan så att den rostar fast på den långa skruven och när man försöker lossa skruven så följer konan med och då brister den lilla knasten – sen är det kört…

Mitt tips är att du offrar skruven. Om du borrar ur skallen så slipper du riskera att skada styret och få järnfilspån över hela mopeden (vinkelslip). Borra först ett litet hål (ca 3 mm) i skallens centrum och lika djupt som skallens höjd. Byt sedan till en borr på 9 – 10 mm och borra lika djupt.

Att borra i två steg är lättare när man bara kan använda en handborrmaskin. Ny skruv och kona kan finnas hos cykel- och mopedhandlare. När du monterar de nya delarna så drar du lite fett på skruvens gängor så händer detta inte en gång till.

Jim Lundberg

 

Kommentarer:

#1 Stenen: Hej,
Stort tack för din kommentar, då blir det ungefär som jag tänkt, fram med borrmaskin även om jag hade laddat med vinkelslipen :-)
Ha en trevlig helg!

 

#2 Jim Lundberg: Lycka till med borrandet! Trevlig helg själv!

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206