Husqvarna Flinta som lägger av efter en mil

Om värmen från cylindern leds över till förgasaren kan bensinen i förgasaren börja koka och då får man ånglås. För att motverka detta monterar man en tjock bakelitpackning mellan cylinder och förgasare. Man ska däremot undvika att bara lägga på flera papperspackningar som isolering då dessa blir så mjuka att man kan kröka förgasarflänsen när man drar fast den.

Husqvarna Flinta som lägger av efter en mil

Publicerad

Fråga: Hejsan! Jag har lite problem med min Husqvarnamoped. Sitter en fotväxlad Flinta på den med en Encarwi-förgasare. Problemet är att den går kalasbra i cirka en mil, sen dör den när han blivit riktigt varm. Jag och polaren har kommit fram till att det borde vara att insuget är för kort och att bensinen dunstar när han blir varm, för stiftet är snustorrt, så tror inte på kondensatorn. Vart kan man få fatt i ett längre insug? Eller måste man tillverka ett själv?

Mvh

Rickard

 

Svar: Det här låter nästan som mitt problem som jag har med min Crescent Skoterett med samma motor och förgasare (se Bloggen). Enklast i ditt fall är att skruva ur de två M5 pinnskruvarna vid insuget och ersätta dem med längre.

Sen skaffar du en tjock bakelitpackning (finns hos diverse mopedhandlare) med samma c/c-mått mellan pinnskruvarna som på Flintan = 32 mm. Eventuellt kan du få fila lite på den för att den ska passa. Sachsmotorerna har en bakelitpackning som borde fungera efter lite putsande.

Men pinnskruvarna leder också över värme till förgasaren och därför är det bra att lägga en eller två (eller fler) fiberbrickor under stålbrickan och muttern. På så vis isoleras förgasaren även från värmen som kommer via pinnskruvarna.

Jim Lundberg

Värmen leds även över till förgasaren via pinnskruvarna som håller den på plats. Därför är det bra att lägga en eller flera fiberbrickor under den ordinarie stålbrickan vid förgasarflänsen.

Så här kan det se ut. Under stålbrickan ligger två fiberbrickor mot förgasarflänsen och isolerar denna från värmen.
Hängslen och livrem.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur fort går en Sachs 98 cc?

28 kommentarer

Jim Lundberg: Pinngasen var "ursprungsgasen" innan rullhandtaget slog igenom. Den gamle TT-föraren Stanley Woods som tävlade på 20- och 30-talet berättade att han fick sämre varvtider när rullgasen...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206