Renovera vevaxel till ILO FP 50

Fråga: Hej. Jag håller på med en Frej 1954. En dekaltrimmad Monarped. Motorn är en FP50 från 1953.

Behöver renovera vevpartiet. Finns det lager att få tag på? Vevlagret är glapp. Var får man tag på nya kolvringar?

Henrik Bergström

 

Svar: Vevstakslagret har 12 rullar 5 x 8 mm eller 28 rullar 4 x 4 mm beroende på vilket utförande det är på motorn. Om slitaget är måttligt så kan det räcka med att byta rullarna. Lösa rullar finns hos Jacking AB (tel. 0227-133 22). Om vevstaken och vevtappen är slitna så kan det nog vara bättre att skaffa en bättre begagnad vevaxel. Rekommenderat radialspel i denna typ av vevlager är 0,02 mm och om spelet överstiger 0,05 mm kan det börja väsnas.

Observera att det även förekommer två olika typer av ramlager till denna motor. Tidiga motorer har 16002 medan senare motorer har 6202. I bägge fallen rekommenderade fabriken kapslade lager med plåtsidor vilka har ändelsen ”2Z” i beteckningen. Men det fungerar givetvis med öppna lager också.

Originalkolvarna till ILO FP 50 har breda kolvringar (2,5 mm) och sådana ringar kan vara lite knepiga att hitta då så breda kolvringar i en mopedmotor är gammal teknik. Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de kan ha sådana ringar. Cylinderdiametern är 38,00 mm (std) och 38,50 mm (1:a överdimension).

Men om din kolv behöver bytas så är det enklare att skaffa en Puchkolv med 10 mm kolvbult (Puchmotorer före 1971) som i princip passar rakt av i FP 50. Man kan behöva ta av kolven någon mm i nederkant för att få rätt öppningstid för insuget. Sätt ihop den gamla och nya kolven med en kolvbult så syns det tydligt om man behöver fila lite. Det räcker att man gör det vid insuget.

Jim Lundberg

Renovera vevaxel till ILO FP 50
Originalkolvar till ILO FP 50 kan vara knepiga att hitta, men Puchkolvar med 10 mm kolvbult passar. Puchkolven kan dock behöva filas lite i nederkant då den är aningen längre. På bilden visas detta med en 1 mm plåtbit som ligger under ILO-kolven. Puchkolven har smalare kolvringar (2 mm) som även sitter i Sachsmotorer.
Rulla till toppen