Renovera vevaxel till ILO FP 50

Vevaxel till ILO FP 50 - här versionen med 12 stycken 5 x 8 mm-rullar.

Renovera vevaxel till ILO FP 50

Publicerad

Fråga: Hej. Jag håller på med en Frej 1954. En dekaltrimmad Monarped. Motorn är en FP50 från 1953.

Behöver renovera vevpartiet. Finns det lager att få tag på? Vevlagret är glapp. Var får man tag på nya kolvringar?

Henrik Bergström

 

Svar: Vevstakslagret har 12 rullar 5 x 8 mm eller 28 rullar 4 x 4 mm beroende på vilket utförande det är på motorn. Om slitaget är måttligt så kan det räcka med att byta rullarna. Lösa rullar finns hos Jacking AB (tel. 0227-133 22). Om vevstaken och vevtappen är slitna så kan det nog vara bättre att skaffa en bättre begagnad vevaxel. Rekommenderat radialspel i denna typ av vevlager är 0,02 mm och om spelet överstiger 0,05 mm kan det börja väsnas.

Observera att det även förekommer två olika typer av ramlager till denna motor. Tidiga motorer har 16002 medan senare motorer har 6202. I bägge fallen rekommenderade fabriken kapslade lager med plåtsidor vilka har ändelsen "2Z" i beteckningen. Men det fungerar givetvis med öppna lager också.

Originalkolvarna till ILO FP 50 har breda kolvringar (2,5 mm) och sådana ringar kan vara lite knepiga att hitta då så breda kolvringar i en mopedmotor är gammal teknik. Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de kan ha sådana ringar. Cylinderdiametern är 38,00 mm (std) och 38,50 mm (1:a överdimension).

Men om din kolv behöver bytas så är det enklare att skaffa en Puchkolv med 10 mm kolvbult (Puchmotorer före 1971) som i princip passar rakt av i FP 50. Man kan behöva ta av kolven någon mm i nederkant för att få rätt öppningstid för insuget. Sätt ihop den gamla och nya kolven med en kolvbult så syns det tydligt om man behöver fila lite. Det räcker att man gör det vid insuget.

Jim Lundberg

Originalkolvar till ILO FP 50 kan vara knepiga att hitta, men Puchkolvar med 10 mm kolvbult passar.

Puchkolven kan dock behöva filas lite i nederkant då den är aningen längre. På bilden visas detta med en 1 mm plåtbit som ligger under ILO-kolven.

Puchkolven har smalare kolvringar (2 mm) som även sitter i Sachsmotorer.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur fort går en Sachs 98 cc?

27 kommentarer

PB: Vad var vitsen med pinngas på 98 kubikarna egentligen? Hade alla 98 kubikare pinngas eller var det bara några modeller?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206