Läckande tändstiftsgänga på Husqvarna Sport

Fråga: Hej! Jag har en läckande topp till Husqvarna 118 cc på Blåqvarna Sport. Det kommer ut svart olja. Byte av tändstift har inte gjort någon skillnad.

Vid noggrann undersökning så verkar det som den stålinsats med M18x1,5 tändstiftgänga inte tätar i aluminiumtoppen. Någon tidigare ägare har försökt täta genom ”diktning” med en puns från utsidan runt stålinsatsen.

Min fråga är ifall det finns någon quick-fix för detta eller om jag skall försöka skruva ur insatsen och lägga i t ex asbestsnöre eller lingarn i gängan och sedan skruva ihop igen?

Ingvar Nilsson, Borås

 

Svar: Eventuellt om du kan dikta ut insatsen i förbränningsrummet med en kulhammare så att den pressas ut som en rörnit varvet runt. Man använder då kulhammaren som ett dorn som man slår på med en annan hammare. Jag har gjort liknande gängreparationer och då har jag lagt pannkitt på gängorna innan jag skruvat i insatsen i topplocket. Nackdelen med pannkitt är att det inte är så följsamt så risken är att det med tiden smulas sönder på grund av rörelserna som uppstår i metallerna vid uppvärmning/nerkylning.

Det finns annars värmebeständigt silikon (exempelvis Biltema Art.nr. 36-4813) som klarar 250 grader (300 grader kortvarigt). Har inte testat detta i just denna applikation, men silikon är ju följsamt. Sen får man ju tänka på att ett tändstift måste kunna leda bort en viss mängd värme för att det dels ska hålla, dels för att dess värmetal ska stämma. Man kan med andra ord inte ha för stor spalt mellan topplockets gods och insatsen som isolerar.

På någon motor har jag tillverkat gänginsatsen i brons som har en liknande värmeutvidgningskoefficient som aluminium och då lossnar den inte lika lätt när det blir varmt. Det är vanligt att gänginsatser av stål vill lossna när motorn är varmkörd. Detta gäller dock inte gängspiraler, typ Helicoil, som håller sig kvar eftersom de fjädrar ut oavsett värme.

Jim Lundberg

Scroll to Top