Läckande tändstiftsgänga på Husqvarna Sport

Läckande tändstiftsgänga på Husqvarna Sport

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en läckande topp till Husqvarna 118 cc på Blåqvarna Sport. Det kommer ut svart olja. Byte av tändstift har inte gjort någon skillnad.

Vid noggrann undersökning så verkar det som den stålinsats med M18x1,5 tändstiftgänga inte tätar i aluminiumtoppen. Någon tidigare ägare har försökt täta genom "diktning" med en puns från utsidan runt stålinsatsen.

Min fråga är ifall det finns någon quick-fix för detta eller om jag skall försöka skruva ur insatsen och lägga i t ex asbestsnöre eller lingarn i gängan och sedan skruva ihop igen?

Ingvar Nilsson, Borås

 

Svar: Eventuellt om du kan dikta ut insatsen i förbränningsrummet med en kulhammare så att den pressas ut som en rörnit varvet runt. Man använder då kulhammaren som ett dorn som man slår på med en annan hammare. Jag har gjort liknande gängreparationer och då har jag lagt pannkitt på gängorna innan jag skruvat i insatsen i topplocket. Nackdelen med pannkitt är att det inte är så följsamt så risken är att det med tiden smulas sönder på grund av rörelserna som uppstår i metallerna vid uppvärmning/nerkylning.

Det finns annars värmebeständigt silikon (exempelvis Biltema Art.nr. 36-4813) som klarar 250 grader (300 grader kortvarigt). Har inte testat detta i just denna applikation, men silikon är ju följsamt. Sen får man ju tänka på att ett tändstift måste kunna leda bort en viss mängd värme för att det dels ska hålla, dels för att dess värmetal ska stämma. Man kan med andra ord inte ha för stor spalt mellan topplockets gods och insatsen som isolerar.

På någon motor har jag tillverkat gänginsatsen i brons som har en liknande värmeutvidgningskoefficient som aluminium och då lossnar den inte lika lätt när det blir varmt. Det är vanligt att gänginsatser av stål vill lossna när motorn är varmkörd. Detta gäller dock inte gängspiraler, typ Helicoil, som håller sig kvar eftersom de fjädrar ut oavsett värme.

Jim Lundberg

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206