Rex Sachsmaster som bara går på tomgång

Rexreklam från 1968.

Rex Sachsmaster som bara går på tomgång

Publicerad

Fråga: Jag har en Rex Sachsmaster från 1967 som jag har problem med. Den startar som den ska och går bra på tomgång men när man ska åka iväg och ger den gas så "böar" den en massa, den tänder helt enkelt inte. Lägger man i friläge eller kopplar så hoppar den igång igen. Lyckas man mjölka gasen så pass att man får upp den i högvarv så går den konstigt nog som den ska, lite halvfarligt att hela tiden behöva åka i ~35 km/h bara.

Motorn (50/2 KS) är helt original med 8,5 mm originalförgasare. När jag köpte den förra året så hade den ingen gnista och istället för att felsöka alla komponenter så köpte jag en ny Kina-tillverkad tändplatta med alla komponenter, efter att den installerades så gick moppen som den skulle hela förra sommaren. Men i år så har den alltså ovanstående problem. Bensinen flödar fint genom bensinslangen och jag har plockat isär och gjort rent förgasaren ett flertal gånger.

Vad tusan kan det vara för fel? Skulle bli mycket tacksam över svar!

Fredrik Aronson

 

Svar: Nu vet jag inte om tändplattan är en kopia på den gamla – alltså med brytare, eller om det är en brytarlös variant. Men börja med följande test: starta motorn och lägg i växeln och försök att köra iväg. När nu motorn vill lägga av så låt den göra det. Låt motorn stanna.

Ta nu ur tändstiftet och kolla hur det ser ut. Är det torrt beror problemet på att det inte kommer fram tillräckligt med bränsle och är tändstiftet blött så ligger felet förmodligen i tändsystemet.

Vad jag förstår så fungerade motorn bra förra året och att problemet har dykt upp efter vinteruppehållet. En sak som kan hända är att det uppstår oxid – eller oljefilm – på brytarkontakterna. Om det handlar om ett brytarsystem så kan en rengöring av kontakterna var något att testa.

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206