Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

Amal 223-förgasaren har ingen tomgångsskruv utan tomgången justeras med längden på gasvajern. A = styrtapp till trotteln, B = plugg till borrad kanal till botten av flottörhuset.

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

Publicerad

Fråga: Hej! Har precis köpt mig en helt orörd NV Royal Blixt, årsmodell 1946. Den går riktigt fint förutom på tomgång. Förgasaren är en Amal 223/001C, och verkar inte ha någon luftskruv. Där sitter något som kallas plug screw om man kollar på sprängskissen. Är det helt enkelt bara att sträcka gasvajern för att få tomgång, och så kan man inte justera mixen?

Tack på förhand

Gabriel

 

Svar: Amal 223-förgasaren saknar tomgångsskruv. De skruvar som syns på bilden är: A – styrtapp som hindrar trotteln från att vrida sig i förgasaren. B – en plugg för en kanal som är borrad ner till botten av flottörhuset.

Som du misstänker så justerar man tomgången genom att spänna gasvajern med vajersträckaren. Detta fungerar rätt bra, men tomgången kan ändra sig lite om man vrider på styret när man exempelvis står vid ett stopptecken eller rödljus.

Om man ska justera blandningen så har man trottelnålen och huvudmunstycket att laborera med. Trottelnålen arbetar från tomgång upp till drygt halvgas och huvudmunstycket arbetar därifrån upp till full gas.

Justering kan göras på följande vis: Kör motorcykeln någon kilometer på halv gas och stäng av motorn i farten (slacka gasvajern tillfälligt inför provet om det inte finns dödarknapp eller pysventil). Tar ur tändstiftet. Är detta brunt i färgen står trottelnålen rätt. Är stiftet svart står nålen för högt och är det gråvitt står nålen för lågt.

Gör om testet på full gas. Stäng av i farten efter någon kilometer. Är tändstiftet brunt så har huvudmunstycket rätt storlek. Är stiftet däremot svart är munstycket för stort och är det gråvitt så är det för litet. Utgå från ett huvudmunstycke med storleken 90 till din förgasare.

Viktigt vid dessa test är att inte låta motorn gå ner på tomgång vilket ger missvisande resultat.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206