Starta upp Puch Dakota som stått i tio år

Starta upp Puch Dakota som stått i tio år

Publicerad

Fråga: Hej. Sommaren är här och jag har för avsikt under sommaren ta familjens och Dakota i drift igen. Den har inte varit igång på 10år och stått förvarad på

en loge.

Innan den hamnade där så hade vi den inne för totalservice där bland annat motorn gicks igenom grundligt. Finns det några tips på åtgärder att vidta innan jag tar den i drift igen?

Det jag kommit fram till själv är:

1. Byta olja och ersätta med ny fräsch SAE30.

2. Kontrollera skicket på tändstiftet.

3. Tömma tanken och ersätta med ny oljeblandad bensin.

Behöver man göra något med förgasaren?

Med vänliga hälsningar

Emil

 

Svar: Just förgasaren kan vara bra att gå igenom. Ta av flottörhuslocket och kolla hur det ser ut i botten. Har mopeden stått i tio år så kan det finnas gammal tvåtaktsolja eller oxid i botten. Torka ur eventuella föroreningar. Ta även ur munstycket och tvätta det i lite bensin och blås ur det med tryckluft (eller cykelpump). I bottenpluggen under nålmunstycket kan det också finnas en del föroreningar.

En bortglömd detalj är den lilla smörjfilten inne i tändsystemet som ska stryka av lite olja på svänghjulets brytarnock. Ge den en eller två droppar olja – annars kan brytarnas fiberklack snart ta slut av friktionen. Passa även på att dra några dra med ett fint slippapper (korn 320 – 800) mellan brytarkontakterna då det kan ha uppstått oxid under uppställning. Ta bort fläktgallret (två skruvar) samt låsfjädern till svänghjulstallriken så kommer du åt delarna.

Sen är det bara att följa fabrikens serviceschema så kommer Dakotan att rulla många tusen mil.

Ett sista tips: Byt ut den nya oljan redan efter några mils körning och gör det när motorn är varm. Om mopeden har stått i flera år så har alla föroreningar i den gamla oljan lagt sig till rätta i botten på motorn som ett sediment och detta otyg följer inte med när man tappar ut den gamla oljan. Men värme och vibrationer får smutsen att lossna och virvla upp i oljan och då passar man på och tömmer ut dem med oljan. Det är även därför man bör byta oljan på hösten innan vinteruppställningen.

Jim Lundberg

Ge smörjfilten någon droppe olja var 200:e mil så håller brytarna mycket längre. Men översmörj inte. Kommer det olja på brytarkontakterna kommer motorn att misstända.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206