Trögrullat bakhjul på Crescent E-Type 1293 UPPDATERAD

Fråga: Jim. Jag håller på att ”återstarta” en Crescent E-type (1293) som stått still i väldigt många år. Den blev renoverad för många år sedan och jag har nu kommit så långt att den är igång och rullar ganska bra. Dock har jag problem med bakhjulet. Jag tror att det saknas vissa delar i hjulet (eller att bult/brickor/lager etc är felmonterat) eftersom det inte går att spänna kedjan ”lagom” samt sedan spänna åt hjulet hårt.

När jag drar åt hjulet spänns hjulet ihop och blir trögrullat och slutligen helt låst. Vet du var jag kan hitta en sprängskiss på bakhjulet? Hjulet är original med genomgående bult.

Tackar på förhand.

Hans Alesund

 

Svar: Tyvärr så är MCB:s ”sprängskiss” inte särskilt informativ eller lättolkad, men jag lägger ut den ihop med några av mina egna bilder på baknavet så kanske du får ihop det. En väldigt viktig detalj är att de måste sitta en 55 mm lång distanshylsa (nr 7) mellan de två lagren i hjulnavet – annars kommer all kraft när man drar åt stickaxelns mutter att pressa ihop lagrens innerringar mot varandra och mer eller mindre mosa lagren.

I ryckutjämnaren ska det sitta ett tredje kullager. Om det inte sitter tätade lager i hjulet så passa på att montera det nu. Bäst är de med gummitätningar på sidorna. Dessa har ändelsen ”2RS” i slutet av beteckningen vilket står för ”two Rubber Seal”. Alla tre lagren i bakhjulet är lika och heter då SKF 6201 2RS (12x32x10 mm).

Jim Lundberg

Trögrullat bakhjul på Crescent E-Type 1293 UPPDATERAD
Trögrullat bakhjul på Crescent E-Type 1293 UPPDATERAD
Ryckutjämnaren med dess delar. Obs: kullagret saknas på bilden. Numren på bilden är samma som i MCB:s skiss ovan.
Trögrullat bakhjul på Crescent E-Type 1293 UPPDATERAD
”Tårtbitarna” läggs med den runda ringen (som håller i hop dem) mot navet.
Trögrullat bakhjul på Crescent E-Type 1293 UPPDATERAD
Uppdatering: Skiss på framhjulet.
Trögrullat bakhjul på Crescent E-Type 1293 UPPDATERAD
Distanshylsan till framhjulet.
Scroll to Top