Trögrullat bakhjul på Crescent E-Type 1293

Trögrullat bakhjul på Crescent E-Type 1293

Publicerad

Fråga: Jim. Jag håller på att "återstarta" en Crescent E-type (1293) som stått still i väldigt många år. Den blev renoverad för många år sedan och jag har nu kommit så långt att den är igång och rullar ganska bra. Dock har jag problem med bakhjulet. Jag tror att det saknas vissa delar i hjulet (eller att bult/brickor/lager etc är felmonterat) eftersom det inte går att spänna kedjan "lagom" samt sedan spänna åt hjulet hårt.

När jag drar åt hjulet spänns hjulet ihop och blir trögrullat och slutligen helt låst. Vet du var jag kan hitta en sprängskiss på bakhjulet? Hjulet är original med genomgående bult.

Tackar på förhand.

Hans Alesund

 

Svar: Tyvärr så är MCB:s "sprängskiss" inte särskilt informativ eller lättolkad, men jag lägger ut den ihop med några av mina egna bilder på baknavet så kanske du får ihop det. En väldigt viktig detalj är att de måste sitta en 55 mm lång distanshylsa (nr 7) mellan de två lagren i hjulnavet – annars kommer all kraft när man drar åt stickaxelns mutter att pressa ihop lagrens innerringar mot varandra och mer eller mindre mosa lagren.

I ryckutjämnaren ska det sitta ett tredje kullager. Om det inte sitter tätade lager i hjulet så passa på att montera det nu. Bäst är de med gummitätningar på sidorna. Dessa har ändelsen "2RS" i slutet av beteckningen vilket står för "two Rubber Seal". Alla tre lagren i bakhjulet är lika och heter då SKF 6201 2RS (12x32x10 mm).

Jim Lundberg

Ryckutjämnaren med dess delar. Obs: kullagret saknas på bilden. Numren på bilden är samma som i MCB:s skiss ovan.

"Tårtbitarna" läggs med den runda ringen (som håller i hop dem) mot navet.

Uppdatering: Skiss på framhjulet.

Distanshylsan till framhjulet.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206