Lamellkork och flytande fett till JB 128

Lamellkork och flytande fett till JB 128

Publicerad

Fråga: Hej. Jag ska byta lamellkorkarna på min JB 128 och fått tag i 6 mm kork. Sticker dom ut för lite på ömse sida när lamellen är 3,5 mm tjock? Vad rekommenderar du? Nästa fråga: Ska blanda till flytande fett till transmissionen enligt Jims beskrivning. Kan du rekommendera något på Biltema eller dylik affär. Är ju en hel djungel av fetter.

Mvh

John-Erik

 

Svar: JB 128:an finns med två olika bredder på dreven i transmissionen – 3,5 mm samt 5,0 mm. Att sätta i 6 mm lamellkork i en 5 mm:s lamell fungerar knappast då korken bara skulle sticka ut 0,5 mm på varje sida – innan den nödvändiga planslipningen. Det blir inte mycket kvar som sticker ut.

Men jag tycker nog att 6 mm:s kork är i underkant även på den tunnare 3,5 mm-lamellen. Just för att man nästan alltid måste planslipa korkarna för att få full kontaktyta med stålytorna i kopplingen. Om dina korkar är färdiga att montera kan du testa hur det blir, men jag skulle nog rekommendera 8 mm kork i JB 128:ans koppling för en långsiktig funktion. Kopplingens konstruktion är sådan att den "sväljer" ganska tjocka korkar utan att bottna.

När det gäller fett så fungerar det bra med ett vanligt universalfett. Eftersom fettet ska sitta i kopplingen så ska man undvika fetter med friktionsnedsättande additiv som grafit, molybden eller Teflon – annars kan man få en slirade koppling.

Jim Lundberg

Om man ska ha smörja till en koppling så får inte fettet innehålla friktionsnedsättande additiv - då kommer den att slira och det kan bli permanent. Slirandet kan alltså fortsätta även om man byter smörjmedel.

Ett vanligt universalfett (NLGI 2) är utmärkt till att blanda flytande fett till kopplingar.

När man tillverkar ett flytande fett så blandar man konsistensfett med motor- eller växellådsolja. Fettet sväljer rätt mycket olja så börja med en liten fettklick och vispa sedan noga.

När fettet har rätt konsistens ska det rinna sakta vid rumstemperatur.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206