Oljepluggen föll ner i motorn på Puch Dakota

Äldre Puch V3-motor med "runda" transmissionskåpan och påfyllningsplugg av metall.

Oljepluggen föll ner i motorn på Puch Dakota

Publicerad

Fråga: Guide för att ta isär växellådan Puch Dakota. Lite återkoppling efter min senaste fråga då jag skulle ta min Puch Dakota i drift efter 10 år:

Har nu börjat fixa, förgasaren gick utan problem och tömma tanken gick smort. Men problemet uppstod efter att jag hade tömt ur oljan ur växellådan. När jag skulle ta bort påfyllnadsproppen så var den porösa och toppen (det som vilar mot godset) lossnade och resten av proppen åkte ner i växellådan.

Så nu behöver jag stöd. Ska jag riva hela växellådan? Hur gör jag det i så fall?

Eller ska jag slå i ny olja och starta upp den och låta kuggarna ta sönder den väldigt porösa proppen som inte kommer bjuda något motstånd mot kuggarna.

Tänker givetvis inte varmköra den utan bara låta det gå runt så det går sönder och sedan tömma och fortsätta så tills inga rester av proppen kommer med oljan ut.

Tacksam för svar!

Emil Karlsson

 

Svar: Du har förmodligen den så kallade "kantmotorn" som kom 1975/76. Dessa har en plastplugg till oljepåfyllningen upptill på transmissionskåpan. Jag skulle inte riskera att köra motorn med rester av en plastplugg kvar i växellådan. Även om plast är mjukt så kan en större bit som kläms in mellan två kugghjul orsaka stukade axlar eller i värsta fall sprickor i blocket.

Men det räcker med att ta bort transmissionskåpan för att ta ur resterna av pluggen. Det går till på följande vis: Häng av kopplingsvajern från kopplingsarmen (A) så att denna blir lös och ledig. Skruva sedan ur centreringspluggen (B) som kan vara av plast på din motor. Lossa sedan skruvarna som håller fast kåpan (inringade).

Sen får man lirka lite med kopplingsarmen för att dess axel ska passera den runda justeringsmuttern som sitter i hålet för centreringspluggen. Troligtvis får du skaffa en ny packning till kåpan men både påfyllningsplugg och packningar finns hos Puchverkstan. Montera i omvänd ordning och fyll på 2 deciliter olja SAE 40-50 (sommar) och SAE 20-30 (vinter).

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206