Tröga trampor på ILO Piano

Tröga trampor på ILO Piano

Publicerad

Fråga: Hej, har renoverat en ILO G50-motor, men när jag sätter ihop den så är trampstarten trög, har spräckt motorn tre gånger och hittar inget fel (har följt din Stora Tvåtaktsboken). Frikopplingen fungerar och växlarna likaså. Är 75 år och har ont i ryggen, annars skulle jag springa igång den.

Arne

 

Svar: Gör så här: Ta av kedjan från motorns drev och lägg i friläge. Ta tag i drevet och vrid runt det med fingrarna. Om drevet går lätt och har lite axiellt spel så är det inte den axeln som kärvar. Gör nu samma sak med svänghjulet. Ta tag i det och vrid fram och tillbaka. Även här ska det gå lätt, men om cylindern är nyborrad kan det gå rätt tungt när kolven befinner sig halvvägs upp i loppet.

Om det går tungt att dra runt svänghjulet så ställer man kolven i antingen övre eller nedre dödläget och testar att vrida lite fram och tillbaka. Om det nu går lätt att vrida kan det vara kolven som kärvar i cylindern av någon anledning (nyborrad cylinder med rå yta, för stora kolvringar – eller för liten diameter i cylinderloppet, alltså felborrat).

Men om det går tungt att dra runt svänghjulet även om kolven står i något dödläge kan felet ligga i att vevaxeln kärvar i sina lagringar – eller att mellanaxeln kärvar (där kopplingen sitter). Då får man ta av tranmissionskåpan och demontera tandremmen för att utröna om det är vev- eller mellanaxeln som kärvar.

Kolla även att svänghjulet går fritt från spolarna på tändplattan. Det ska vara cirka 0,2 mm mellan magneterna och spolarna.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206