Byta växelarm på tvåväxlad Sachs

Växelarmen sitter med skruven (pilen) som är ingängad i växelgaffeln. Oljepluggen (P) under motorn tjänstgör även som styrning på växelgaffeln på tvåväxlade motorer och ska sitta kvar under arbetet.

Byta växelarm på tvåväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Kan man byta växelarmen på en tvåväxlad Sachsmotor utan att behöva dela motorn?

Mvh

Per

 

Svar: Jag har nog aldrig bytt växelarmen utan att dela på motorn, men det borde gå bra utifrån. I nedre änden på armens ihåliga axel finns två tappar som greppar i motsvarande urtag i växelgaffeln, och som man måste pricka vid monteringen av den nya växelarmen för att det ska fungera.

Men för att slippa dela motorn om grejorna inte hamnar exakt rätt vid monteringen skulle jag göra så här: Skruva ut skruven (pilen) som håller armen på plats, men rör inte armen ännu. Ta en bit M6 gängstång (eller en längre M6-skruv med kapad skalle) och stoppa ner den i hålet i armen. Huvudsaken är att den sticker upp en bit så man kan hålla i den.

Vrid stången medsols så att den tar gäng nere i växelgaffeln. Det räcker med tre, fyra varv. Nu kan du dra upp den gamla växelarmen och har nu kontroll på växelgaffeln inne i motorn genom gängstången som fungerar som en styrning/handtag. Observera att oljepluggen (P) måste sitta på plats under detta arbete då den styr gaffeln i botten.

Nu trär du den nya växelarmen över gängstången och med hjälp av stången kan du lirka ihop den nya armen med urtaget i gaffeln. När du har får ner växelarmen så att den greppat säkert i gaffeln gängar du ut gängstången och skruvar i originalskruven.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206