Nyrenoverad Sachsmotor som vägrar starta

Tändspolen på Sachsmotorer sitter inte närmast uttaget fär tändkabeln utan så långt ifrån det går.

Nyrenoverad Sachsmotor som vägrar starta

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har ett stort problem med tändningen på en Sachs tvåväxlad hand! motorn är nyrenoverad och jag har kollat tändplattans alla delar var för sig och utan anmärkning, stift, kabel och hatt är också utan anmärkning. när jag ska ställa tändningen så kan jag inte riktigt vrida tändplattan till märket på svänghjulet (men enligt ägaren så har den gått bra innan motorrenoveringen) enligt stroboskopet, har även provat annan tändplatta.

Kan det vara så att det finns olika svänghjul, tändplattor som har andra vinklar till tändningen? Den vill överhuvudtaget inte tända eller ens hosta och bensin får den!

HJÄLP innan jag sänker den i sjön!! För jag blir GALEN!

//Donald

 

Svar: Är du säker på att det är rätt svänghjul? Sachsmotorerna kunde ha antingen kedjetrans eller kugghjulstrans, och då roterar vevaxeln åt motsatt håll beroende på vilken typ av transmission motorn har. Kolla pilen för rotationsriktning som sitter på hjulet. En kompis höll också på att bli tokig när allt var "rätt" men motorn vägrade gå. Han hade fel svänghjul…

Men om kilen sitter på plats och det nu är korrekt svänghjul så ska det gå att justera så att brytarna öppnar cirka 0,4 mm samtidigt som tändplattan ska gå att vrida till rätt förtändning på cirka 2 mm. Om det inte går att få till dessa två mått samtidigt kan det vara så att brytarna är slut, krokiga eller av fel modell.

Eller så sitter tändplattan fel. På Sachsmotorerna ska inte tändspolen sitta närmast uttaget för tändkabeln som man kan tro, utan tändspolen ska sitta nedåt/bakåt.

Jim Lundberg

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206