Sprickor i bilbatteriet

Fråga: Har två stycken 6-volts batterier 77 Ah till veteranbilar. Såg i höstas att en spricka fanns strax intill minuspolen i batteriets gods mot polen. Batteriet tog dock laddning men jag undrade då vart sprickan kom från. Nu häromdagen när jag skulle ladda båda batterierna var det även en spricka i det andra batteriet och på samma ställe!

Det första gick ej att ladda batteriladdarens mätare slog på full amperestyrka så jag kopplade av det direkt. Det andra fortsatte jag att ladda och det gick upp. Frågar för är rädd att det kan hända något man har ju hört om knallgas etc. Brukar ladda batterierna vid sidan om underhållsladdning 1 ggr per månad när de bara används på somrarna. Kommer sprickorna från någon kemisk reaktion inifrån eller vad?

Pontiac

 

Svar: Sprickor in bilbatterier brukar uppstå av mekaniska orsaker. Till exempel om man knackar på kabelskon med en hammare eller att man drar åt denna väldigt hårt så att polen bryts i sidled av kraften. Eller så har plasten/tätningsmassan i batteriets kärl krympt runt polen så sprickor har uppstått. Jag har svårt att tro att sprickorna uppkommer för att plasten/tätningsmassan inte skulle tåla syran. 6-voltsbatterier har fortfarande rätt ofta gummikärl med tätningsmassa av något bitumenmaterial, samt utanpåliggande kopplingar mellan cellerna – precis som förr

Hur som helst så påverkar inte sprickorna i locket batteriets funktion. Det kan däremot läcka ut batterisyra ur dessa sprickor på grund av vibrationer och skakningar under körning. I övrigt bör inte sprickorna ställa till det. Alla batterier (bly/syra) är (måste vara) ventilerade för att det inte ska byggas upp farliga övertryck i batteriet – antingen genom hål i locken eller genom avsedd ventil.

När det gäller laddningen så är 77 Ah 6-voltsbatterier rätt tuffa att ladda upp om de har blivit tillräckligt urladdade. Det är inte ovanligt att laddarens mätare slår i botten och värmesäkringen löser ut om batteriet har låg laddinvå. Det man kan prova är att koppla in en 6-voltslampa mellan batteriet och laddaren så att laddströmmen begränsas. Sen får det hela stå några timmar (eller dygn) så att batteriet får en högre nivå på laddning.

Då provar man att koppla förbi lampan. Om allt går som det ska kommer laddströmmen nu att ligga inom rimliga värden och man kan ladda som vanligt tills batteriet är fulladdat. Lampan kan ha en effekt på 20 – 45 Watt. Prova gärna med en ”intelligent” batteriladdare då dessa känner av laddningsstatus och begränsar strömmen vid behov. Finns tyvärr inte så många laddare för 6 volt av denna typ.

När batterier ”arbetar” (laddas eller lämnar ström) så bildas en blandning av syrgas och vätgas genom spjälkning av vattnet i elektrolyten (syran). Kombinationen av dessa två gaser blir explosiv och kallas därför för knallgas. Men så länge man inte skapar gnistor nära batteriet så händer inget. Knallgasen bildas frekvent och leds ut ur batteriet via ventilationen och sedan ut i motorrummet och vidare ut i atmosfären – det är så dessa batterier fungerar.

Jim Lundberg

Scroll to Top