Växelproblem på treväxlad Husqvarna Flinta

Växellägena justeras med den excentriska skruven 158 efter att man först lossat dess låsmutter 152. Hjärtfjädern 143 är också en källa till växelproblem.

Växelproblem på treväxlad Husqvarna Flinta

Publicerad

Fråga: Jag har en Monark Trapper från 1967 med 3-växlad Husqvarna Flinta. Behöver tips hur man justerar växellådan. Får ej 2:an och 3:an att gå bra. När motorn står i friläge hörs ett kraftigt rassel från växellådan.

Kaj Forsblom

 

Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med den treväxlad Flintan med fotväxel, men däremot med den tvåväxlade motsvarigheten. Det som dessa två motorer har gemensamt är att man justerar växelgaffelns läge med en excentrisk skruv (nr 158) inne i motorn (måste delas) så att gaffeln kommer " i fas" med de hack som finns i segmentet (nr 157).

På den tvåväxlade gör man så att man lägger i friläget och sedan justerar man med skruven 158 till medbringaren ligger exakt mitt emellan 1:ans och 2:ans drev. Det bör ju vara en liknade arbetsgång på den treväxlade motorn – att man justerar skruv 158 så att alla lägen (växlar samt friläge) hamnar rätt.

Troligtvis skulle man kunna göra likadant på den treväxlade – lägga i friläget och sedan justera med skruven tills medbringaren ligger mitt emellan 1:an och 2:an. Om du ändå ska dela motorn så kan du kolla hur den så kallade hjärtfjädern ser ut. Den är ofta en orsak till växelproblem på den treväxlade motorn med fotväxel.

Jim Lundberg

Justerskruven på den tvåväxlade motorn. Tyvärr så kommer man inte åt att vrida på den utan att dela motorn. Lås gärna skruvens låsmutter med Loctite efter justering så den inte kan lossna.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Etanol vs gummi - Dag 3

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Jo, snacket går fortfarande om att det skulle vara etanolen som är boven när dagens bensin angriper gummi. Lite som råttan i pizzan.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206