Spänningslös Sachsmotor

Fråga: Har en treväxlad Sachsmotor där jag endast får spänning från den gula kabeln, grå och grön är spänningslösa. Har bytt 3W spolen, provat tre olika. Hela tändplattan utbytt samt annat svänghjul.

Svänghjulet har markering 6V 15/3-5W så det är avsett för motorn. Då jag får spänning på gul kabel borde det ju även fungera på grön då det är samma spole. Belysningsspolarna är NTS så ej original samt VEC tändspole.

Robban

 

Svar: Om vi börjar med baklyset så får det sin ström från den lilla bakljusspolen ovanpå belysningsspolen via en grå kabel. Bakljusspolen ger bara ström om den underliggande belysningsspolen är belastad (av framlampan på 15 watt). Tanken är att skydda baklampan från överspänning om framlampan går sönder – eller att det glappar i ljusomkopplaren. Om du vill kolla bakljusspolen så måste du ansluta en 15 wattslampa till belysningspolen som då har en gul kabel.

Men att du inte får ut någon ström från bromsljuslindningen (grön kabel) har jag inget svar på. Den lindningen ligger utanpå belysningsspolen och ska ge ström oavsett hur de andra spolarna arbetar. Det du kan testa är att ta en multimeter och resistansmäta mellan grön kabel och spolens stomme. Värdet ska ligga på cirka 1 Ohm.

När man kollar tändplattor av denna typ är det bäst att ansluta lampor med rätt spänning (6 volt) och effekt (15/5/3 watt), till respektive kabel och se om alla lyser när motorn startas.

Jim Lundberg

Rulla till toppen