Spänningslös Sachsmotor

Tändsystem med matning till framlampa (strålkastare), bakljus samt bromsljus. Svart kabel är för att stänga av motorn med dödarknappen på styret.

Spänningslös Sachsmotor

Publicerad

Fråga: Har en treväxlad Sachsmotor där jag endast får spänning från den gula kabeln, grå och grön är spänningslösa. Har bytt 3W spolen, provat tre olika. Hela tändplattan utbytt samt annat svänghjul.

Svänghjulet har markering 6V 15/3-5W så det är avsett för motorn. Då jag får spänning på gul kabel borde det ju även fungera på grön då det är samma spole. Belysningsspolarna är NTS så ej original samt VEC tändspole.

Robban

 

Svar: Om vi börjar med baklyset så får det sin ström från den lilla bakljusspolen ovanpå belysningsspolen via en grå kabel. Bakljusspolen ger bara ström om den underliggande belysningsspolen är belastad (av framlampan på 15 watt). Tanken är att skydda baklampan från överspänning om framlampan går sönder – eller att det glappar i ljusomkopplaren. Om du vill kolla bakljusspolen så måste du ansluta en 15 wattslampa till belysningspolen som då har en gul kabel.

Men att du inte får ut någon ström från bromsljuslindningen (grön kabel) har jag inget svar på. Den lindningen ligger utanpå belysningsspolen och ska ge ström oavsett hur de andra spolarna arbetar. Det du kan testa är att ta en multimeter och resistansmäta mellan grön kabel och spolens stomme. Värdet ska ligga på cirka 1 Ohm.

När man kollar tändplattor av denna typ är det bäst att ansluta lampor med rätt spänning (6 volt) och effekt (15/5/3 watt), till respektive kabel och se om alla lyser när motorn startas.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

E10 i gammelbil

20 kommentarer

Bengor: Hej ! Andercz: Får be om ursäkt för att mitt förra inlägg rörde upp känslor lite. Kommer ihåg når alla var livrädda på jobbet vid årsskiftet 1988 / 1989 när 95 oktan lanserades och alla nya bilar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206