Slirande koppling på NV med Royal Enfieldmotor

Kopplingsfjädrar på Royal Enfield 125 cc.

Slirande koppling på NV med Royal Enfieldmotor

Publicerad

Fråga: Hej! Kicken på min (NV) Blixt Royal, årsmodell 1946, slirar ibland, och kopplingsvajern är korrekt spänd. Kan man sätta åt skruvarna på tryckplattan, eller är det byte av lameller som gäller? Jag har inte märkt att det slirar när jag kör.

Gabriel

 

Svar: Kicken kan "slira" av två anledningar. Antingen är det själva kickmekanismen i växellådan som inte greppar som den ska – eller så beror det på att kopplingen slirar. Skillnaden på dessa två fel märks på så vis att om det beror på kickmekanismen så blir kicken helt lös (undantaget kickfjädern) och om det bror på kopplingen så känns ett visst motstånd när man kickar. Nu förutsätter jag att det är rätt mängd med flytande fett i transmissionen (upp till nivåpluggen i kåpan).

Enklaste åtgärden är att dra in skruvarna till fjädrarna och testa om det hjälper. Här ska man tänka på två saker: man får inte dra in skruvarna så långt att fjädrarna bottnar och man ska se till kopplingen lyfter jämnt så att den inte tippar på någon sida när man drar in kopplingshandtaget. Det senare justera man genom att dra in skruvar där kopplingen lyfter först – eller att lossa skruvar där den lyfter sist.

Korkarna kan behöva ruggas upp genom att man drar lamellen mot ett slippapper på plan yta. Om kopplingen gått riktigt varm så blir korkarna väldigt mörka och har då förlorat en stor del av sin friktion – då måste de bytas. Även stållamellerna kan behövas ruggas upp med Scotch Brite eller liknande och då ska man se till att slipreporna ligger radiellt.

Om det är kickmekanismen som är orsaken (inget motstånd i kicken) måste man ta isär växellådan. Det sitter en fjäderbelastad klack (A) på kickaxeln (bilden längst ner) som ska haka tag i invändiga tänder i ett av växellådans drev. Om klacken är rundsliten, eller om fjädern är defekt, så kommer det att rappa. I del 2 av Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning till denna motor (och 29 andra motorer).

Jim Lundberg

Kopplingen demonteras. Korkar och stållameller kan ibland återfå friktionen genom att man ruggar upp dem på ytan.

Kickaxeln på Royal Enfield 125 cc. Den fjädrande klacken "A" ska haka tag i invändiga tänder på ett av dreven när man kickar.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

E10 i gammelbil

20 kommentarer

Bengor: Hej ! Andercz: Får be om ursäkt för att mitt förra inlägg rörde upp känslor lite. Kommer ihåg når alla var livrädda på jobbet vid årsskiftet 1988 / 1989 när 95 oktan lanserades och alla nya bilar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206