Slirande koppling på NV med Royal Enfieldmotor

Fråga: Hej! Kicken på min (NV) Blixt Royal, årsmodell 1946, slirar ibland, och kopplingsvajern är korrekt spänd. Kan man sätta åt skruvarna på tryckplattan, eller är det byte av lameller som gäller? Jag har inte märkt att det slirar när jag kör.

Gabriel

 

Svar: Kicken kan ”slira” av två anledningar. Antingen är det själva kickmekanismen i växellådan som inte greppar som den ska – eller så beror det på att kopplingen slirar. Skillnaden på dessa två fel märks på så vis att om det beror på kickmekanismen så blir kicken helt lös (undantaget kickfjädern) och om det bror på kopplingen så känns ett visst motstånd när man kickar. Nu förutsätter jag att det är rätt mängd med flytande fett i transmissionen (upp till nivåpluggen i kåpan).

Enklaste åtgärden är att dra in skruvarna till fjädrarna och testa om det hjälper. Här ska man tänka på två saker: man får inte dra in skruvarna så långt att fjädrarna bottnar och man ska se till kopplingen lyfter jämnt så att den inte tippar på någon sida när man drar in kopplingshandtaget. Det senare justera man genom att dra in skruvar där kopplingen lyfter först – eller att lossa skruvar där den lyfter sist.

Korkarna kan behöva ruggas upp genom att man drar lamellen mot ett slippapper på plan yta. Om kopplingen gått riktigt varm så blir korkarna väldigt mörka och har då förlorat en stor del av sin friktion – då måste de bytas. Även stållamellerna kan behövas ruggas upp med Scotch Brite eller liknande och då ska man se till att slipreporna ligger radiellt.

Om det är kickmekanismen som är orsaken (inget motstånd i kicken) måste man ta isär växellådan. Det sitter en fjäderbelastad klack (A) på kickaxeln (bilden längst ner) som ska haka tag i invändiga tänder i ett av växellådans drev. Om klacken är rundsliten, eller om fjädern är defekt, så kommer det att rappa. I del 2 av Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning till denna motor (och 29 andra motorer).

Jim Lundberg

Slirande koppling på NV med Royal Enfieldmotor
Kopplingen demonteras. Korkar och stållameller kan ibland återfå friktionen genom att man ruggar upp dem på ytan.
Slirande koppling på NV med Royal Enfieldmotor
Kickaxeln på Royal Enfield 125 cc. Den fjädrande klacken ”A” ska haka tag i invändiga tänder på ett av dreven när man kickar.
Scroll to Top