Krökt vevstake på Suzuki GSX1100 E?

Krökt vevstake på Suzuki GSX1100 E?

Publicerad

Fråga: Hej. Har en Suzuki GSX1100 E-1981 som av någon anledning plötsligt börjat läcka bensin. Antar att det antingen är någon flottör eller bensinkranen som inte är ok.

Nu till mitt bekymmer, jag såg att det var lite bensin under motorn när jag skulle starta den men tanken slog mig aldrig att det kunde vara så att det runnit in bensin i cylindrarna vilket det verkar gjort. När jag försökte starta den så smällde det till ganska rejält i motorn, inte att den tände utan en mer mekanisk smäll.

Antar att den bensin som funnits i cylindern komprimerats och att motorn mer eller mindre tog tvärstopp. Finns det risk att någon vevstake blivit böjd vid mitt startförsök?

Om någon vevstake blivit böjd, hur visar det sig?

Andreas Hellman

 

Svar: Japanska motorcyklar har ofta en vakuumstyrd bensinkran som stängs när motorn stannar (vakuumet upphör). Normalt så ska det räcka med att vrida kranen på våren till läge "Pri" som tvångsöppnar kranen så att förgasarna får någon bensin då det är rätt torrt i flottörhusen efter ett vinteruppehåll. Sen vrider man över till "On" och då ska kranen sköta sig själv med vakuum (egentligen undertryck).

Fast ibland verkar det som att denna automatiska funktion inte är så säker och då rinner bensin förbi kranen och ner i förgasarna. Om någon flottör dessutom ite stänger som den ska så flödar förgasarna över och överskottsbensinen hittar ofta ner i insuget och vidare till cylindern.

Om läckaget är måttligt så hinner inte någon cylinder fyllas utan då sipprar bensinen ner i tråget vilket brukar visa sig genom att oljenivån har stigit, samt att oljan är tunn och luktar bensin. Men om det läcker större mängder bensin kan det gå så illa att cylindern fylls med bensin och om kolven och ventilerna dessutom är på väg mot tändläget (kompressionstakten) så kommer det att ta tvärstopp när man försöker starta motorn.

Vätskor går inte att komprimera och bensinen i cylindern är att jämföra med en järnbit eller en sten. Detta händer ibland på vattenkylda motorer om vatten läcker in i cylinder från kylmanteln. Har man otur så kan en vevstake krökas när kolven stiger och bensinmängden "slår i taket" på förbränningsrummet.

Om en vevstake blir krökt så kommer kolven att gå på "sniskan" i cylinderloppet och då kolvspelet bara är några hundradelar så finns det inget utrymme för detta. Det är inte säkert att motorn kommer att kärva med en krökt stake. Den kan fungera "som vanligt" med det undantaget att kolven med den krökta staken kommer att ligga tryckt mot loppet i överkant samt diagonalt ner mot underkant. Dessutom kommer vevstakslagret också att arbeta snett efter som vevstaken kommer att luta på vevtappen.

Enda sättet att säkert veta hur det gick är tyvärr att lyfta av cylinderbanken och mäta upp vevstakarna. Att köra med en krökt stake kan i bösta fall vara leda till ett snett slitage på kolv och vevstakslager – i värsta fall kan delarna skära om krökningen är så stor att det uppstår metall mot metallkontakt där oljefilmen inte orkar klämma sig in.

Jim Lundberg

Vakuumstyrd bensinkran. I läge "on" så styrs kranen av motorns undertryck och öppnar när den startat och stänger när den stannat.

Om förgasarna är tomma (efter vinteruppehållet) så får man börja med att slå på "Pri" (Prime) så att motorn kan starta - sen slår man över till "on" så sköter kranen sig själv.

Får man soppatorsk så slår man över till "Res" (reserven)

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Etanol vs gummi - Dag 3

3 kommentarer

PB: Etanol är nog bara farligt för veteranfordon om man dricker för mycket av det och sedan kör sitt veteranfordon, i bensinen är det helt ofarligt.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206