Rätt motor i Svartqvarnan?

Svartqvarnan (Mod 24) hade en tvärspolad motor och därför en kolv med "skidbacke" (nock).

Rätt motor i Svartqvarnan?

Publicerad

Fråga: Jag har köpt en Svartqvarna mod 24 men är osäker på om motorn är en motor för Svart- eller Rödqvarnan. Motornumret är 670XX.

Kolven är inte av modellen skidhopparbacke utan är plan-svagt rundad. Husqvarnamuseet har stängt för frågor därför chansar jag här.

Robert Hagerborg

 

Fråga: Husqvarna mod 24, även kallad "Svartqvarna" då de hade svart lackering, hade motorer med tvärspolning – alltså en kolv med "skidbacke". När nästa modell kom, "Rödqvarna" efter lackeringen, så hade den motorn den modernare vändspolningen och då en svagt konvex kolvtopp.

Men bägge motorerna är i stort sett identiska för övrigt och det går att flytta över en vändspolad kolv och cylinder till en motor med tvärspolning och omvänt. Det är inte omöjligt att någon hängt på cylinder och kolv (kanske hela motorn?) från en Rödqvarna för att få lite mer "sprutt".

Man brukar kunna se vad motorn suttit om man kikar i närheten av motornumret där det kan stå "24" (Mod 24) eller "27" (mod 27). Men Husqvarna sålde sina motorer till fler motorcykeltillverkare som exempelvis Apollo, Rondo och Monark och det jag vet inte hur dessa motorer var uppmärkta.

Jim Lundberg

Husqvarnas cylindrar och kolvar, Till vänster den tvärspolade varianten som satt i Mod 24. Till höger den vändspolade varianten som satt i Mod 27, 28, med flera.

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

E10 i gammelbil

20 kommentarer

Bengor: Hej ! Andercz: Får be om ursäkt för att mitt förra inlägg rörde upp känslor lite. Kommer ihåg når alla var livrädda på jobbet vid årsskiftet 1988 / 1989 när 95 oktan lanserades och alla nya bilar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206